Met wie krijgt u te maken in het ziekenhuis?

Het jasje van... Suzanne Huurman

Suzanne Huurman, sportarts

Suzanne Huurman werkt als sportarts in het St. Antonius Ziekenhuis. Daarnaast is ze hoofd medische staf van de voetbalvrouwen van Real Madrid. “Ik hou van afwisseling en uitdaging. Er samen voor zorgen dat iemand zijn of haar doel behaalt. Ongeacht wat het doel is. Zorgen dat iemand beter wordt; in de breedste zin van het woord. Dat vind ik mooi, elke keer weer.”

Welk jasje draag je?

"Tijdens mijn werk als sportarts in het St. Antonius Ziekenhuis draag ik een doktersjas.”

Hoelang draag je het jasje al?

“De eerste keer dat ik een doktersjas droeg was in 2011 tijdens mijn coschappen in het Radboudumc in Nijmegen. In 2020 heb ik als sportarts voor het eerst de doktersjas van het St. Antonius Ziekenhuis aangetrokken. Momenteel wissel ik deze doktersjas af met die van het Hospital Universitario HM Sanchinarro in Madrid, voor mijn functie als hoofd medische staf van de vrouwen van Real Madrid, al draag ik rondom het voetbalveld natuurlijk geen doktersjas.”

Wat zijn je belangrijkste taken in het ziekenhuis?

“Als sportarts in het ziekenhuis heb je verschillende taken. De sportarts is de expert op het gebied van fysieke belasting versus belastbaarheid in relatie tot sport en bewegen, zowel voor de chronisch zieke patiënt als de topsporter. Ik behandel veel blessures: problemen met spieren, pezen en botten. Daarnaast zien wij ook patiënten die bijvoorbeeld door de huisarts zijn doorverwezen met benauwdheidsklachten en daardoor problemen hebben met het opbouwen van hun conditie. Aan ons de vraag waar dit probleem nou exact vandaan komt en hoe we hier iets aan kunnen doen. Naast mijn werkzaamheden in het ziekenhuis, werk ik dus ook buiten het ziekenhuis in de topsport bij Real Madrid.”

Wat vind je het leukste aan je werk?

“Het leukste aan mijn werk vind ik de afwisseling en uitdaging. Zo’n 1,5 jaar geleden benaderde sportarts Belle van Meer mij of ik met haar samen de uitdaging wilde aangaan om te bewijzen dat een afdeling sportgeneeskunde een meerwaarde zou zijn voor het St. Antonius Ziekenhuis én met succes. Wij zijn inmiddels een kleine, dynamische afdeling die letterlijk en figuurlijk nooit stilstaat. Hier hou ik van; je altijd blijven ontwikkelen. Als ik kijk naar mijn dagelijkse werkzaamheden in het ziekenhuis vind ik de afwisseling het leukste. De ene keer heb je een patiënt voor je zitten die recent een hartinfarct heeft gehad en ga je samen aan de slag om de patiënt weer fitter te maken en op deze manier zijn of haar kwaliteit van leven te vergroten. Het volgende consult op mijn spreekuur kan dan maar weer zo een topsporter zijn, wiens doel de Olympische Spelen is. Ook hier ga je samen op zoek naar het maximaal haalbare voor diegene op dat moment. Dat vind ik prachtig.”

Mooiste momenten?

“Elke patiënt of sporter waarbij wij samen zijn of haar doel behalen is een prachtig moment. Ongeacht wat het doel is. Er samen voor zorgen dat iemand beter wordt; in de breedste zin van het woord. Stap voor stap. De ene keer kunnen dat grotere stappen zijn dan de andere keer, ieder op zijn eigen manier. Zolang de vooruitgang zichtbaar is, is het geweldig. Exercise is Medicine, oftewel: sporten als medicijn. Dat vind ik mooi, elke keer weer.”