Behandelingen & onderzoeken Slaapgeneeskunde

Multiple Sleep Latency Test (MSLT)

Een MSLT is een slaaponderzoek naar de oorzaak van (overmatige) slaperigheid overdag.

Het onderzoek meet via elektroden op het hoofd hoe lang het duurt voordat u in slaap valt en of er rem-slaap (droomslaap) optreedt. Dit onderzoek gebeurt overdag. Meestal wordt dit onderzoek gecombineerd met een slaaponderzoek (polysomnografie) in de nacht voorafgaand aan de test.

Schone hoofdhuid

Om ervoor te zorgen dat de elektroden goed blijven zitten, mag u uw hoofdhuid niet insmeren met crème of lotion en geen gel, vet of haarlak gebruiken. Was uw haar een dag van te voren met shampoo.

Scheren

Mannen met een stoppelbaard worden verzocht zich voorafgaand aan het onderzoek te scheren.

Eten en drinken

Vanaf 00.00 uur de dag van tevoren tot en met het einde van het onderzoek is het belangrijk dat u geen dranken drinkt waar cafeïne in zit (cola/koffie/thee). Voor de rest mag u alles eten en drinken.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor het onderzoek? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling of polikliniek waar het onderzoek plaatsvindt.

Onderzoek

Op de dag van het onderzoek wordt u aan het begin van de dag verwacht op de afdeling. Hier brengen wij de elektroden en sensoren aan die nodig zijn voor het onderzoek. Tijdens het onderzoek wordt de recorder aan een EEG-apparaat gekoppeld. We meten uw hersenactiviteit, uw oogbewegingen en spieractiviteit van uw kin.

Gedurende de dag registreren we vervolgens 4 keer uw hersenactiviteit. Dit duurt ongeveer 20 tot 30 minuten per keer. Tijdens deze meting ligt u op een bed met uw ogen dicht. Het is de bedoeling dat u, als u de neiging heeft om in slaap te vallen, dit ook laat gebeuren. Tussen de registraties door verblijft u op de afdeling.

Het is belangrijk dat u tussen de onderzoeken door niet op bed gaat liggen (ook niet om te lezen). De kans bestaat dat u dan in slaap valt en dit beïnvloedt de uitkomst van het onderzoek.

Na afloop van de 4e (laatste meting) verwijdert de laborant alle elektroden van uw lichaam. Rond 16.00 uur bent u dan weer klaar.

Nazorg

Uitslag

De uitslag van het onderzoek krijgt u van uw behandelend arts. De onderzoeker mag u hierover geen informatie geven. De uitslag van bepaalde onderzoeken kunt u na 2 weken ook inzien in uw eigen dossier via Mijn Antonius.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.