Genetische test voor best passende bloedverdunner genomineerd

Na hartinfarct bloedverdunner afgestemd op DNA

Arts-onderzoeker Wout van den Berg neemt wangslijm af voor de point of care test

Het St. Antonius Ziekenhuis is door zorgverzekeraar VGZ genomineerd voor de Samen Voorop Award 2022. Het initiatief ‘Point of Care test voor medicijnkeuze’ waarbij de best passende bloedverdunner wordt afgestemd op het DNA van de patiënt, maakt kans op een prijs van € 10.000 in de categorie ‘Samen voorop in zinnige zorg’.

Na een hartinfarct krijgt een patiënt vaak bloedverdunners. Niet iedere patiënt reageert goed op het medicijn met de minste bijwerkingen. Daarom wordt er vaak gekozen voor een zwaardere bloedverdunner om zeker te zijn dat het werkt. Maar dit medicijn heeft een grote kans op vervelende bijwerkingen zoals bloedingen of benauwdheid. Het St. Antonius Ziekenhuis doet daarom direct na het hartinfarct een Point of Care Test. Hiermee zien de artsen aan het DNA van de patiënt welke bloedverdunner het beste past. Prettig voor de patiënt omdat deze minder kans heeft op vervelende bijwerkingen. En het scheelt veel kosten door het gebruik van goedkopere medicijnen. Lees er hier meer over.

Meer kwaliteit van leven voor meer patiënten

Wout van den Broek is als arts-onderzoeker in het St. Antonius, onder leiding van cardioloog prof. dr. ten Berg, betrokken bij de uitvoering van de test: “Ik ben erg blij met de nominatie. Het is een mooie waardering voor het harde werk en onderzoek. Ik hoop vooral dat de aandacht die door deze nominatie op de test gevestigd wordt, andere hartcentra ook aanzet om ermee te gaan werken. Hoe meer hartcentra met deze methode gaan werken, hoe meer hartpatiënten we een betere kwaliteit van leven kunnen geven en hoe meer we kunnen besparen om de gezondheidszorg betaalbaar te houden. Als we winnen, willen we de EUR 10.000,- graag besteden aan het verder verbeteren van de zorg rondom en na een hartinfarct.

Stemmen!

VGZ wil met de Samen Voorop Awards landelijke aandacht vragen voor slimme en vernieuwende zorgoplossingen die bijdragen aan een gezonder Nederland met toekomstbestendige zorg.

Van 23 mei tot en met 12 juni kan het Nederlandse publiek online stemmen op hun favoriet en bepaalt zo een top 5. Een deskundige jury bepaalt tijdens de finaleavond wie de bronzen, zilveren en gouden Samen Voorop Award zinnige zorg wint. De uitreiking vindt plaats op dinsdag 14 juni.

Breng ook úw stem uit voor een gezonder Nederland met toekomstbestendige zorg.
Stemmen kan hier, tot 12 juni.