St. Antonius Ziekenhuis laat patiënten meer bewegen

beweegbeleid

Je ‘ligt’ in het ziekenhuis. Tenminste, dat zeggen we. Maar als het aan de fysiotherapeuten Lian Jansen en Caroline van der Spek van het St. Antonius Ziekenhuis ligt, gaat ‘bewegen’ een veel belangrijkere rol spelen. In april startte een pilot op afdeling A2 met als doel patiënten én hun bezoek te motiveren om zoveel mogelijk te bewegen.

“Bewegen is enorm belangrijk voor het herstel”, aldus de fysiotherapeuten. “Tijdens een opname liggen of zitten patiënten ongeveer negentig procent van de tijd. Na vijf dagen bedrust kunnen oudere patiënten vaak al niet meer de normale dagelijkse activiteiten uitvoeren. Functieverlies, zeker bij oudere, kwetsbare patiënten ligt dus op de loer.”

Beweegprogramma’s

Voor de pilot zijn verschillende beweegprogramma's ontwikkeld, die afgestemd zijn op de mogelijkheden van de patiënt. Er zijn folders met beweegadviezen en oefeningen uitgedeeld en er zijn twee wandelroutes uitgezet. Samen met een werkgroep van de afdeling Interne Geneeskunde hebben de fysiotherapeuten de beweegprogramma's op de pilotafdeling ingevoerd. De verpleegkundigen op de afdeling motiveren de patiënten om zo snel mogelijk ‘in beweging’ te komen en kijken welk beweegprogramma het beste bij de patiënt past.

“Mensen die niet uit bed kunnen komen, krijgen oefeningen waarmee ze toch zoveel mogelijk actief blijven”, leggen de fysiotherapeuten uit. “Daarnaast is er een programma voor mensen die op de kamer zelfstandig oefeningen kunnen doen en er is een plan voor patiënten die door het ziekenhuis kunnen lopen.” De wandelroutes – een Kunst & Cultuurroute en een Koek & Zopieroute – kunnen patiënten zelfstandig of samen met hun bezoek lopen.

Patienten kijken wandelend naar kunst in het ziekenhuis.

Irma Schrijver, bij wie onlangs acute leukemie is geconstateerd, is een van hen. Samen met haar man loopt ze de Kunst & Cultuur wandelroute. Ze blijven even staan bij het kleurige glas-in-lood kunstwerk in het raam en lopen dan weer terug naar haar kamer op afdeling A2.

Ze is enthousiast over het beweegprogramma. “Na mijn eerste chemokuur ben ik aan de slag gegaan met gewichtjes in bed. En ik wilde op de hometrainer. Hoe fitter ik ben, hoe beter het gaat. Ik wil graag in beweging blijven. Dat vond ik al belangrijk voordat ik ziek werd, maar misschien is het nu nog wel belangrijker.”

Ziekenhuisbreed

Hoewel de pilot pas een paar maanden loopt, zijn ook de reacties van verpleegkundigen en artsen op de afdeling A2 erg positief. "Het belang van bewegen dringt steeds meer door. Bewegen draagt echt bij aan het herstel én dat moet gemeengoed worden bij medewerkers, patiënten en bezoekers", aldus de fysiotherapeuten. Over drie maanden gaan ze het beweegbeleid evalueren, waarna het plan is om het ziekenhuisbreed in te voeren.