Duizendste TAVI-operatie in het St. Antonius Ziekenhuis

Patiënt in bed met bos bloemen. Naast het bed staan 3 artsen.

In het St. Antonius Ziekenhuis vond onlangs de 1000e TAVI plaats. Tijdens deze innovatieve hartoperatie wordt een nieuwe aortaklep geplaatst met behulp van een katheter. Om dit bijzondere moment te vieren, waren er bloemen voor de 1000e patiënt die de operatie onderging.

Een TAVI – Transcatheter Aortic Valve Implantation – wordt toegepast bij een ernstige hartklepvernauwing.  Harry de Kort had last van zo’n vernauwing en werd daar afgelopen vrijdag aan geopereerd in het St. Antonius Hartcentrum. Omdat hij de 1000e patiënt was die deze operatie onderging, verrasten hartchirurg Thom de Kroon en interventiecardiologen Jurien ten Berg en Livia Gheoghis hem met een bos bloemen.

Het St. Antonius begon in 2007 met het uitvoeren van TAVI-operaties. In het begin deden de hartchirurgen en cardiologen er 20 per jaar; inmiddels is dat aantal gegroeid naar bijna 200. Tijdens de operatie wordt een verkalkte aortaklep vervangen door een nieuwe klep, gemaakt van het hartzakje van een varken. Deze nieuwe hartklep wordt ingebracht via een katheter. De operatie duurt ongeveer 1 uur.

Hart klopt door

“Het bijzondere aan de TAVI is dat het hart tijdens de operatie gewoon doorklopt”, legt cardioloog Jan van der Heyden uit. “Voorheen werden verkalkte hartkleppen vervangen tijdens een openhartoperatie waarbij het hart werd stil gelegd. De patiënt werd aangesloten op de hart-long-machine, die het kloppen van het hart overneemt, maar bij de TAVI is dit niet langer nodig.”

De nieuwe aortaklep wordt bij de TAVI meestal ingebracht via de lies, maar bij de heer De Kort ging de katheter rechtstreeks de punt van het hart binnen. “Vanwege aderverkalking in de lies, kozen we voor een kortere route via de ribben”, aldus Van der Heyden. De operatie van de heer De Kort is volgens Van der Heyden goed geslaagd. “Het is heel vlot gegaan.”

Wij wensen de heer De Kort een voorspoedig herstel.