Hartklepvervanging minder belastend door nieuwe techniek

patient-hartoperatie-180612-0562-low_res
Josephine Denis met cardiologen Jan van der Heyden (l) en Martin Swaans (r).

In het St. Antonius Ziekenhuis is onlangs een zogenoemde mitralisklep bij een patiënt vervangen zonder dat het hart daarvoor werd stilgelegd. Het is voor de eerste keer in de Benelux dat deze techniek gebruikt is.

De mitralisklep, tussen de hartkamer en de boezem, is belangrijk voor een goede doorstroming van het bloed door het lichaam. Als deze klep lekt, loopt het bloed terug naar het hart. Het gevolg is kortademigheid, vocht vasthouden en op termijn hartfalen.
Tot nu toe kon deze klep alleen vervangen worden tijdens een openhartoperatie, waarbij de vitale functies van de patiënt werden overgenomen door de hart-longmachine. Voor vooral oudere, kwetsbare patiënten was dit vaak geen optie omdat het lichaam daarmee te zwaar belast zou worden.

Kloppend hart

Bij de nieuwe techniek blijft het hart van de patiënt zelfstandig werken. Het team van interventiecardioloog Jan van der Heyden, echocardioloog Martin Swaans en hartchirurg Thom de Kroon, maakte bij de 71-jarige Josephine Denis uit Breda een sneetje van ongeveer twee centimeter tussen de ribben. Vervolgens werd met een naald een toegang gemaakt in het hartpuntje, waarna via een katheter de klep werd vervangen. "De oude klep dient daarbij als een soort landingsbaan voor de nieuwe", vertelt Jan van der Heyden. "Deze nieuwe klep, die deels van biologisch materiaal is gemaakt, wordt als het ware in de oude geplaatst." Bij de nieuwe techniek blijft het hart van de patiënt zelfstandig werken.

Grotere doelgroep

Door deze nieuwe, voor de patiënt veel minder belastende techniek, komt de vervanging van de mitralisklep voor een veel grotere doelgroep beschikbaar, zo verwacht Van der Heyden. Josephine Denis kon het ziekenhuis al snel na de operatie verlaten. "Het was natuurlijk wel een beetje spannend maar ik had alle vertrouwen in het team van het ziekenhuis. Na de operatie had ik even wat last van de wond, maar ik voelde me al snel een stuk fitter. Ik ben blij dat ik voor deze nieuwe ingreep in aanmerking kwam. Hopelijk kan ik mijn normale leventje weer snel voortzetten."

Lees hier het verhaal van Josephine Denis.