Het groene verhaal van Mariska de Jong

Energie besparen door slimmer watergebruik

Mariska de Jong

Duurzaam werken leeft bij veel medewerkers. Velen zijn bezig met verduurzaming en werken zo aan de ziekenhuisbrede duurzaamheidsdoelen voor een groen St. Antonius Ziekenhuis. In deze interviewserie vertellen zij daarover. Dit keer is operatieassistent Mariska de Jong aan het woord. Hoe is zij zich met duurzaamheid bezig gaan houden? Wat heeft zij al bereikt? En wat wil zij meegeven aan collega’s?

Van privé naar werk

Mariska werkt al 13 jaar in het St. Antonius. Gelijk na haar opleiding tot operatieassistent ging ze aan de slag. “Ik heb veel zien veranderen in die tijd. Ik begon bij de locatie in Overvecht, waar toen nog een ronde OK was. En ik heb de opkomst van allerlei technologieën meegemaakt, zoals de Da Vinci-robot. Dat is een operatierobot met vier mechanische armen die met enorme precisie bewegingen kan uitvoeren.”

In haar privéleven was Mariska altijd al bezig met duurzaamheid. “Toch had ik de link nog niet gezien met de operatiekamer. Tot er veel meer berichten kwamen over de impact van de zorg. Ik leerde dat de CO2-uitstoot van de zorg groter is dan die van de luchtvaart, en besloot er wat mee te doen. Inmiddels ben ik naast mijn werk op de operatiekamer ook een dag in de week werkzaam als Pionier Duurzaamheid op de OK.”

Samen pionieren

Mariska kijkt nu met een andere blik naar de zorg. En veel collega’s op de OK-afdeling met haar. “Samen hebben we al veel bereikt. Zo hebben we al meerdere keren een groene week georganiseerd om collega’s te inspireren. En om energie te besparen hebben we meegedaan aan de Freezer Challenge en een oude warmtekast uitgezet.” Recent heeft het Green Team OK er ook voor gezorgd dat de scrubborstels niet meer worden gebruikt bij het handenwassen. Uit onderzoek bleek namelijk dat het gebruik van de borstels niet bijdraagt aan handhygiëne. Dit scheelt bijna 400 kilo afval per jaar.

Handen wassen

"Daarnaast zijn we in de wasruimte ook druk bezig geweest met de waterkranen” vertelt Mariska. “Hier komt automatisch water uit als je je handen eronder houdt. Maar de kranen stonden zo ingesteld dat er onnodig lang water uit kwam. We hebben daarom met collega’s getest hoe lang de kraan moest lopen om goed je handen te kunnen wassen. Vervolgens hebben we samen met Marchel van Gameren de tijd dat de kranen blijven lopen opnieuw ingesteld. Dit bespaart per wasbeurt zo’n 5L warm water per persoon. Het verwarmen van water kost ook veel energie. En door minder water te gebruiken besparen we 0,35 kWh per wasbeurt per steriel chirurgisch team. Als je alle operaties in Nieuwegein en Utrecht bij elkaar optelt besparen we hiermee per jaar 2.075 kg CO2-uitstoot.”

Momenteel is Mariska in samenwerking met andere afdelingen aan het onderzoeken of ze kunnen overstappen naar herbruikbare spatbrillen. Samenwerking vindt Mariska belangrijk. “Ik probeer bijvoorbeeld ook veel te kijken naar andere ziekenhuizen. We kunnen veel van elkaar leren en we hoeven niet zelf het wiel uit te vinden.”

Stapje voor stapje

Aan haar collega’s wil Mariska graag meegeven dat we niet in een keer van 0 naar 100 hoeven te gaan. “Het begint met kleine stappen. Kijk wat er in je dagelijkse werkzaamheden duurzamer zou kunnen. Is er een alternatief voor een product wat je gebruikt? Of is het product helemaal niet nodig?”

Meer over duurzaamheid

Als ziekenhuis vinden we duurzaamheid belangrijk. Het is opgenomen in onze nieuwe meerjarenstrategie. We dragen graag ons steentje bij aan milieubewuste bedrijfsvoering en een beter milieu. Vanuit het programma Duurzaam Antonius coördineren en monitoren we bestaande en nieuwe duurzaamheidsinitiatieven en ondersteunen we de opstart van nieuwe projecten.​