Meer tijd voor patiënt dankzij ‘opnamegesprek op maat’

opnamegesprek-nierkanker-esmee-de-haas

Bloemetjesbehang aan de muur verwacht je niet zo snel in een ziekenhuis. Toch hangt het er in een kamer op de afdeling Urologie in het St. Antonius Ziekenhuis Nieuwegein. De ruimte wordt gebruikt voor opnamegesprekken van patiënten. “Vroeger was dit een opberghok”, vertelt oncologieverpleegkundige Esmee de Haas lachend. Tegenwoordig worden er patiënten met nier- of blaaskanker voorgelicht over wat ze precies kunnen verwachten tijdens hun opname.

De ruimte heeft op het eerste gezicht wel wat weg van een gezellig ingerichte huiskamer. Voor het vrolijke bloemetjesbehang staat een blauwe bank en verschillende bijzettafeltjes sieren de ruimte. “We gebruiken deze ruimte nu ongeveer een jaar”, zegt De Haas trots. Patiënten die blaaskanker of nierkanker hebben en voor hun operatie in het St. Antonius Ziekenhuis worden opgenomen, krijgen er een ‘opnamegesprek op maat’.

“Voorheen kregen zij – net als bijna alle andere patiënten – een algemeen opnamegesprek bij de poli opname op de begane grond”, legt De Haas uit. “Dit was vaak een korte, algemene uitleg. Dankzij het gesprek met een oncologieverpleegkundige bij ons op de afdeling kunnen we de patiënt veel gerichter informatie geven, passend bij zijn of haar behandeling. Hierdoor weet de patiënt in grote lijnen hoe de opname eruit gaat zien, en kan hij of zij goed voorbereid naar het ziekenhuis komen.”

Rondleiding

De Haas voert op de afdeling Urologie zelf ook opnamegesprekken met patiënten. Ze vertelt wat de patiënten zoal kunnen verwachten tijdens hun opname en geeft een rondleiding. “Ik laat ze de afdeling zien en loop ook met ze naar de plek waar ze zich op de dag van de operatie moeten melden. Verder vertel ik meer over de bezoektijden en wat ze van dag tot dag kunnen verwachten. En natuurlijk kunnen patiënten ook meteen al hun vragen stellen.”

Vaak duren dat soort gesprekken drie kwartier tot een uur.  Heel waardevol, vindt De Haas. “Je hebt echt even tijd voor de patiënt. Dat geeft heel veel voldoening. Je komt echt even met de patiënt in contact en dat is heel fijn. Je merkt daardoor dat ze al hun vragen durven te stellen en kunt eventuele angsten en zorgen wegnemen.” Ook andere afdelingen van het ziekenhuis zijn enthousiast over opnamegesprekken op maat. Op veel afdelingen wordt er dan ook mee geëxperimenteerd, waaronder de MDL- (Maag-Darm-Lever) en Longafdeling.

Lees ook meer over het St. Antonius Kankercentrum