St. Antonius start onderzoek naar betere pijnstilling bij borstamputatie

Donald van Bruggen en Britt Jansen APECS II

Het Borstcentrum en de maatschap Anesthesiologie van het St. Antonius Ziekenhuis starten in maart een onderzoek om de pijnstilling tijdens en na een borstamputatie te verbeteren. Het St. Antonius Onderzoeksfonds heeft hiervoor ruim €32.000 beschikbaar gesteld. AIOS (arts in opleiding) Donald van Bruggen en arts-onderzoeker Britt Jansen voeren dit onderzoek uit. Het doel is de zorg voor borstkankerpatiënten die een borstamputatie moeten ondergaan te verbeteren.

“Patiënten die een borstamputatie ondergaan, krijgen onder narcose een zenuwblokkade”, legt Donald van Bruggen uit. “Dit noemen we de PECSII blok. Hiermee kunnen we met behulp van een verdovend medicijn het borstgebied en de oksel 8 tot 12 uur verdoven. Uit ervaring weten we dat een deel van de patiënten in de eerste nacht na de operatie pijn heeft als de zenuwblokkade is uitgewerkt. Zij hebben dan meer opiaten nodig tegen de pijn, bijvoorbeeld morfine. Door bijwerkingen, zoals ernstige misselijkheid, moeten deze patiënten vaak langer in ziekenhuis blijven.”

Nieuw medicijn met langduriger effect

“Er is nu een nieuw plaatselijk verdovend middel ontwikkeld dat tot 72 uur werkt. Met de studie, genaamd APECS II, gaan we de werking hiervan vergelijken met de huidige behandeling, waarmee we maar 8 tot 12 uur kunnen verdoven. Zo hopen we de pijnstilling te verbeteren, waardoor vrouwen minder pijn hebben, minder opiaten nodig zijn én ze sneller naar huis kunnen.”

Dagboek

“Patiënten die meedoen aan het onderzoek verdelen we in twee groepen”, vertelt Britt Jansen. “De ene groep krijgt de PECSII blok met het standaard medicijn; de tweede groep krijgt de PECSII blok met het nieuwere medicijn. Patiënten houden een dagboek bij waarin ze na de operatie opschrijven hoeveel pijn ze hebben  en het gebruik van mogelijk extra pijnstillende medicijnen. Het onderzoek start in maart en duurt ongeveer twee jaar. We werken samen met Gelre Ziekenhuizen, zodat we de patiënten die we nodig hebben om dit onderzoek te doen snel bereiken.”

Meer weten

Lees meer over onze borstkankerzorg op de pagina van het Borstcentrum.