Patiëntverhalen Orthopedie

Jan Willem kreeg een knieprothese met behulp van de computer

'Ik heb helemaal geen pijn gehad'

knieprothese

Het plaatsen van een nieuwe knie of een gedeeltelijk nieuwe knie is precisiewerk. Zit een element niet exact op de juiste plaats, dan kan de patiënt last houden van een pijnlijke knie. In het St. Antonius Ziekenhuis wordt de computer ingezet om een prothese optimaal te kunnen plaatsen. Jan Willem Heshusius is er, twee maanden na de ingreep, erg tevreden over.

De 71-jarige inwoner van Oudewater merkte in augustus tijdens het fietsen dat er iets niet goed was. “Ik kreeg de voorvoet van mijn linkerbeen niet goed meer rond”, vertelt hij. Nadat de huisarts hem naar de fysiotherapeut had verwezen, zat Jan Willem al snel in het ziekenhuis. “En daar zagen ze meteen dat het kraakbeen aan de binnenkant van mijn knie helemaal weg was. Tja, dan krijg je bot op bot en dat is behoorlijk pijnlijk.”

Voorlichting

Voordat orthopedisch chirurg Martijn van Dijk de ingreep verrichtte, werd Jan Willem uitvoerig voorgelicht. “Onder andere in een voorlichtingsbijeenkomst waar de chirurg, fysiotherapeut en verpleegkundige precies uitlegden wat er ging gebeuren en hoe het herstel zou verlopen. Dat is prettig. Dan weet je waar je aan toe bent.”

Op 19 december vond de operatie plaats, waarbij dokter Van Dijk de prothese plaatste op basis van de informatie die een door de computer gemaakt model hem tijdens de operatie gaf. Jan Willem Heshesius: “De operatie verliep probleemloos. Ik moest een nachtje blijven, maar de volgende dag kon ik al met krukken traplopen. Pijn heb ik eigenlijk helemaal niet gehad. Ik kon de knie meteen buigen. Het voelde goed.”

Betrokken

Inmiddels is de inwoner van Oudewater druk bezig met zijn herstel. Vijf keer per week zit hij in de fysiopraktijk op de fiets, twee keer per week wordt hij behandeld. Misschien is hij wel op tijd fit voor het nieuwe cricketseizoen, zijn grote passie. “Het gaat prima”, zegt hij opgetogen. “Ik ben erg tevreden over de verloop van het traject in het ziekenhuis. Iedereen is zo ontzettend aardig en betrokken. De artsen, verpleegkundigen, maar ook de voedingsassistenten. Ze ondersteunen je allemaal.”