Patiëntverhalen Orthopedie

‘Het leek wel alsof er niks gebeurd was’

Goede resultaten met heupscopie

inge-jansen-heupscopie-190211-_mg_5916

Twee kleine sneetjes waren er nodig om de heupproblemen van Inge Jansen (37) op te lossen. Tijdens een kijkoperatie werd de gescheurde kraakbeenring rond haar heup vastgezet. “En weg was de pijn. Ongelooflijk. Het leek wel alsof hij helemaal niks gedaan had.”

Inge, fysiotherapeut van beroep, is een sportief type. Ze houdt van wandelen en hardlopen, het liefst met haar hond. Volledig onverwacht kreeg ze begin 2017, toen ze volop in training was voor de triatlon, klachten aan haar linkerheup. “Ik gleed weg tijdens een wedstrijd. Ik haalde de finish nog wel en stapte nog redelijk pijnvrij in de auto, maar toen ik thuis kwam merkte ik wel dat het niet goed was.”

Volledige narcose

Een MRI in het St. Antonius Ziekenhuis toonde scheurtjes in de kraakbeenring rond de kom van het gewricht, het labrum. “In de zomer werd ik geopereerd door dokter Veen”, vertelt Inge. “Ik moest, jammer genoeg, onder volledige narcose omdat de dokter bij de ingreep de kogel van je heup een stukje uit de kom trekt. Dat doet hij om ruimte te maken voor de ingreep. Pijn heb ik niet gehad. Hij heeft het kraakbeen met twee ankertjes vastgezet. Eén nachtje in het ziekenhuis en daarna snel met krukken revalideren.” Die revalidatie verliep voorspoedig voor de Driebergse. “In november stond ik voor het eerst weer op de loopband. Heerlijk was dat.”

Rechterheup

De techniek om via arthroscopie, dus via een kijkoperatie, problemen met het heupgewricht te verhelpen is relatief nieuw. Een ideale optie, vindt Inge. “Zeker”, lacht ze. “Dat maakt ook dat ik niet zo heel erg opzie tegen de komende periode. Hoezo? Nou, dezelfde pijn zit inmiddels in mijn rechterheup. Ik denk dat ik aan de vooravond van eenzelfde traject sta.”