Voeding & Dieet (Diëtetiek)

J. Truijens: "Mijn diëtist heeft me op de goede weg gezet"

Door een ingrijpende operatie aan zijn slokdarm (buismaagoperatie) begonnen de eetproblemen bij de heer J. Truijens (72). Misselijkheid en moeite met eten waren zijn klachten. Tijdens een opname in het St. Antonius, vielen deze problemen op en kwam hij in contact met diëtist Bram Sluijter. Door zijn adviezen en tips heeft de heer Truijens zijn voedingspatroon definitief gewijzigd met het gewenste resultaat.

Na de buismaagoperatie was er een kort gesprek met de diëtist in het betreffende ziekenhuis. Deze informatie beklijfde niet en zonder noemenswaardige voedingswijzigingen probeerde de heer Truijens zijn oude leven weer op te pakken. Hij ondervond hierdoor ernstige misselijkheidsklachten en eten lukte bijna niet. Nadat ook de diagnose longfibrose werd gesteld viel hij in korte tijd enorm af. Hulp bij deze problemen was noodzakelijk vandaar dat de verpleegkundige hem, tijdens een opname, kennis liet maken met een diëtist in het St. Antonius Ziekenhuis.

De juiste handvatten

“Ik weet me één zin van diëtist Bram Sluijter uit ons eerste gesprek nog goed te herinneren”, vertelt de heer Truijens. “U denk toch niet dat u het met 1 boterham extra gaat redden?!”. “En daar had hij helemaal gelijk in. Hij heeft me de juiste handvatten aangereikt om mijn eetpatroon aan te passen.” Het eten van meerdere kleine maaltijden per dag gaven snel verlichting. Ook het eten van yoghurt bij misselijkheid bleek een goede tip. “Daarnaast heeft hij mij geleerd welke voedingsmiddelen ik het beste kan nemen en welke liever niet”.

Een schaaltje yoghurt

Extra voeding

Enkele perioden heeft de heer Truijens, op advies van Bram Sluijter, gebruik gemaakt van flesjes dieetvoeding. Alhoewel hij deze niet lekker vond was het op dat moment een goede stap naar een gezonder gewicht. “De flesjes voeding heb ik gelukkig niet meer nodig. Door de voedingsadviezen van Bram heb ik de klachten die ik heb ervaren onder controle en is mijn gewicht toegenomen. Hij heeft me hiermee op de goede weg gezet.”