Behandelingen & onderzoeken

Thuismonitoring COPD na opname

Omdat u COPD heeft en onlangs opgenomen bent geweest, willen wij uw gezondheid extra in de gaten houden via thuismonitoring. Dit betekent dat u met de app van Luscii gegevens over uw gezondheid aan ons doorgeeft. Wij hebben daar regelmatig contact over.

Via de app vult u verschillende vragenlijsten in. De gegevens die u aan ons doorgeeft controleren wij regelmatig. 

Op deze pagina snel naar

Waarom thuismonitoring?

Helaas worden veel mensen na een ziekenhuis opname voor een COPD longaanval in de eerste maand opnieuw opgenomen. Om deze kans te verkleinen bieden we thuismonitoring aan. U en uw zorgverlener krijgen op deze manier meer inzicht in uw actuele situatie. Als uw situatie verandert, ontvangt uw zorgverlener een melding van Luscii. De thuismonitoring neemt dan binnen 24 uur contact met u op.

Hiermee kunnen we een terugval sneller herkennen en indien nodig (tijdig) ingrijpen zonder dat u hiervoor naar het ziekenhuis hoeft te komen en mogelijk opnieuw opgenomen moet worden.

Thuismonitoring houdt in dat u gevraagd wordt om eerst dagelijks (gedurende 14 dagen) en vervolgens wekelijks (op maandag) een vragenlijst in te vullen op de smartphone of tablet, in onze thuismeet app Luscii.

Uw deelname aan de thuismonitoring zal in eerste instantie voor 3 maanden zijn. Indien wenselijk kan de thuismonitoring verlengd worden. Als de thuismonitoring na 3 maanden wordt beëindigd blijft u uiteraard onder controle bij uw longverpleegkundige en longarts.

Hoe installeert u de app?

  1. U ontvangt een mail van Luscii op het opgegeven mailadres. U kunt de app dan installeren. 
  2. Als u de mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst inbox.
  3. U downloadt de app op uw telefoon of tablet via de App Store als Luscii vitals of via de Play store als Luscii, Thuismeten zorg op afstand. 
  4. Om de registratie te voltooien, ontvangt u per e-mail een controlecode. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren. 
  5. Als u technische vragen heeft over de app, kunt u terecht bij Luscii Support: support@luscii.com en/of T 085 13 05 851. 

Vragenlijsten invullen

In de app zijn onder andere korte instructiefilmpjes beschikbaar. Daarnaast wordt in de app uitleg gegeven hoe u de vragenlijsten in kunt vullen en wat uw Longaanval Actieplan is.

Onder het kopje “vandaag” staan vragen voor u klaar die u gedurende de eerste 2 weken, dagelijks en vervolgens wekelijks invult. U krijgt hiervoor ook een melding op de telefoon/tablet om u hieraan te helpen herinneren. Zo vergeet u nooit uw vragenlijsten in te vullen. Bij een afwijkende score van uw vragenlijsten, toename van klachten of verzoek om contact, neemt het team thuismonitoring binnen 24 uur telefonisch contact met u op.

Belangrijke aandachtspunten bij het invullen van de vragenlijsten: 

  • In de ochtend vóór 11 uur, beantwoordt u de vragen die klaarstaan onder de ochtendmeting.
  • Bij toename van klachten, zoals benauwdheid of zieker voelen, kunt u een berichtje in de app sturen onder de knop ‘zelfzorg’. Ga vervolgens naar ‘contact met zorgverlener’. Wij nemen dan binnen 24 uur contact met u op.

Bekijk in dit geval ook uw Longaanval Actieplan.

In het ziekenhuis worden al uw ingevoerde gegevens regelmatig beoordeeld. Zo nodig zal er telefonisch contact plaats vinden.

Wat doen als u meer klachten krijgt?

Bij toename van klachten, zoals benauwdheid of zieker voelen, doet u het volgende: 

  • Volg uw Longaanval Actieplan om te zien wat u moet doen. U vindt het Longaanval Actieplan onder het kopje ‘Behandelplan’.
  • Zijn uw klachten zeer hevig en kunnen deze niet wachten tot morgen, bel direct (zie ‘Wie kunt u bellen?’). 

Wie kunt u bellen?

  • Geen spoedeisende vraag: u stuurt een bericht in de Luscii app en wordt u uiterlijk de volgende dag teruggebeld. Het is ook mogelijk om telefonisch contact op te nemen met team Thuismonitoing. Dit team is dagelijks tussen 09.00 - 12.00 uur en 12.30 - 17.00 uur bereikbaar op 088 320 43 60.
  • Bij spoedeisende vragen:
    o    Tussen 09.00 uur en 17.00 uur belt u naar het thuismonitoring team op telefoonnummer 088 320 43 60.
    o    Buiten deze tijden belt u dienstdoende arts assistent Longgeneeskunde via telefoonnummer: 088 320 30 00. 
    o    Als u niemand aan de lijn krijgt en u heeft levensbedreigende klachten, dan belt u 112.
  • Technische problemen: u belt tijdens kantooruren (09.00 - 17.00 uur) naar Luscii support: 085 130 58 51.

Expertise en ervaring

Het St. Antonius Longcentrum heeft veel ervaring met onderzoek en behandeling van longziekten. Patiënten met klachten en aandoeningen aan het ademhalingssyteem (luchtwegen en longen) kunnen bij ons terecht. Gespecialiseerde longartsen en longverpleegkundigen behandelen uiteenlopende aandoeningen zoals longfibrose, sarcoïdose, longontsteking, astma, apneu, longkanker, COPD, etc. Jaarlijks vinden er circa 400 longoperaties en 2000 slaapstudies plaats.

Binnen het Longcentrum zijn er expertisecentra voor diverse zeldzame aandoeningen, zoals het ILD Expertisecentrum en het ROW Expertisecentrum.

Meer informatie

Voor algemene adviezen over bijvoorbeeld hoesten en koorts, kijkt u op de website van Thuisarts.nl.

Gerelateerde informatie

Code
LON 97-AD