Behandelingen en onderzoeken Maag-Darm-Lever (MDL)

Drukmeting van de anus en endeldarm

Drukmeting van de anus en endeldarm is een onderzoek waarbij de functie van de kringspier en de endeldarm wordt onderzocht.

Een drukmeting van de endeldarm wordt uitgevoerd:

• Bij ongewild verlies van ontlasting (incontinentie);
  • Bij een vertraagde of moeilijke stoelgang (obstipatie);
  • Onverklaarde pijn in de anus;
  • voor specifieke operaties.

Meer over endeldarm en anus

De endeldarm

De endeldarm (rectum) is het laatste deel van de dikke darm. Hier verzamelt de ontlasting (faeces) zich, om vervolgens via de sluitspier van de anus (sfincter) het lichaam te verlaten. De endeldarm is bij mensen 15 à 20 cm lang. De vulling van het eerste deel van de endeldarm wekt door prikkeling van het zenuwstelsel de stoelgang (defaecatie) op.

De anus

De anus bestaat uit 2 sluitspieren, te weten de uitwendige dwarsgestreepte sluitspier en de inwendige sluitspier.

Voorbereiding op uw polibezoek

Een goede voorbereiding is voor u en voor ons belangrijk. Ons animatiefilmpje Voorbereiding op uw afspraak bij de polikliniek toont hoe u zich goed voorbereidt op uw afspraak en wat u kunt verwachten van uw afspraak.

Er zijn verder geen speciale voorbereidingen nodig voor dit onderzoek.

Verloop van het onderzoek

• U ligt, met ontbloot onderlichaam, op uw linkerzijde op het onderzoeksbed.
  • De onderzoeker brengt een katheter in via uw anus waaraan een ballon is gefixeerd. De katheter is 4 millimeter dik en bestaat uit een achttal kanaaltjes waardoor continu een kleine hoeveelheid steriel water loopt. Hierdoor heeft u wellicht het idee dat u ontlasting/vocht verliest omdat een klein deel hiervan langs uw linkerbil loopt.
  • Na een periode rust (wennen aan de omstandigheden) wordt de rustdruk van de kringspier bepaald. Hierna wordt u gevraagd kort maar krachtig te knijpen (doen alsof u erge aandrang heeft en het moet ophouden); dit geeft een indicatie voor de kracht van de uitwendige kringspier.
  • Daarna vragen wij u het knijpen zo lang mogelijk vol te houden; dit geeft een indicatie voor de conditie van de uitwendige kringspier. Ook wordt u gevraagd krachtig te hoesten; dit test de reflex van de sluitspier op drukverhoging in de buik.
  • Vervolgens wordt het ballonnetje met tussenpozen gevuld met, steeds wat meer, lucht. Dit test een reflex (vulling van de endeldarm moet leiden tot een zekere ontspanning van de binnenste kringspier).
  • Hierna wordt het ballonnetje constant met lucht gevuld (ongeveer 100 milliliter per minuut). Hierbij is het van belang dat u gevoelsveranderingen aangeeft (met name wanneer u de aanwezigheid van het ballonnetje voelt, wanneer u het gevoel heeft naar het toilet te kunnen en tenslotte wanneer de vulling moet stoppen omdat u het vervelend vindt door het gevoel van hevige aandrang). De ballon wordt dan geleegd.
  • Afhankelijk van de reden voor het onderzoek kan u worden verzocht om te persen; dit test de functie van de bekkenbodemspieren en de relatie met het ontspannen van de sluitspier.
  • Hierna wordt de katheter verwijderd en kunt u zich aankleden.

Duur van het onderzoek

Het onderzoek duurt ongeveer 20 minuten en is niet pijnlijk.

Nazorg

De uitslag

U krijgt de uitslag van uw behandelend arts.

Risico's

Dit onderzoek kent geen specifieke risico’s .

Expertise en ervaring

U kunt bij ons terecht voor veelvoorkomende behandelingen, maar ook voor veel complexe ingrepen. Jaarlijks behandelen wij ruim 11.000 patiënten op de poli en voeren wij gemiddeld 15.000 endoscopieën uit. Hiermee is ons MDL-centrum één van de grootste centra in Nederland.

Aandacht en persoonlijke zorg voor de patiënt staan centraal. Samen met u stellen we het best mogelijke behandelplan op. U krijgt altijd een vaste hoofdbehandelaar als aanspreekpunt. Deze behandelaar weet alles over uw behandeltraject en blijft hier nauw bij betrokken. Kankerpatiënten, hepatitispatiënten en patiënten met ontstekingsziekten van de darm (IBD) kunnen gedurende het hele traject begeleiding krijgen van een team van vaste verpleegkundigen.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.