Kinderen & Jeugd

Splinternieuwe Kinder- en jeugdafdeling in Utrecht

Op 19 juni 2024 verhuizen we van Nieuwegein naar Utrecht

Illustratie waarop de verhuizing van de Kinder- en Jeugdafdeling wordt uitgelegd

Op 19 juni 2024 verhuist de Kinder- en jeugdafdeling van Nieuwegein naar Utrecht (Leidsche Rijn). Daar opent dan een splinternieuwe Kinder- en jeugdafdeling, die is ontworpen samen met ouders/verzorgers en kinderen. Het grootste verschil met de Kinder- en jeugdafdeling in Nieuwegein is dat ieder kind in Utrecht een fijne, ruime, eigen eenpersoonskamer krijgt. Hierdoor is het nóg beter mogelijk dat je ouder(s)/verzorger(s) zoveel mogelijk bij jou zijn en meehelpen om voor jou te zorgen. Daardoor voelt het net een beetje meer als thuis!

Net als op Kinder- en jeugdafdeling in Nieuwegein, mag één van je ouders/verzorgers 24 uur per dag bij jou zijn en blijven slapen. Je andere ouder/verzorger mag tussen 07:00 uur ’s ochtends en 22:30 uur ’s avonds komen. Zo kunnen zij zo veel mogelijk meehelpen om voor jou te zorgen. Bijvoorbeeld door te helpen met wassen, douchen, eten of medicijnen geven. Je broertje(s) en zusje(s) mogen tussen 14.00 en 20.00 uur op bezoek komen, maar niet meer dan twee personen tegelijk.

Wat is er allemaal op de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling?

Impressie van het kinderspeelplein op de nieuwe Kinder_en_jeugdafdeling in Utrecht
Zo komt het speelplein er ongeveer uit te zien

De nieuwe afdeling heeft 20 splinternieuwe kamers, die er echt heel mooi uitzien! Verder zijn er bijvoorbeeld:

• Speelplein: hier kunnen vooral jongere kinderen spelen, als ze niet te ziek zijn. Een van je ouders/verzorgers moet hier altijd bij zijn.
  • Speelkamer: hier kun je in alle rust samen met een pedagogisch zorgverlener een spelletje doen, puzzelen, of knutselen. Voor de oudere kinderen is er een gedeelte ingericht om te gamen.
  • Discokamer (onderzoekskamer): soms moet je hier naar toe als de dokter jou even wil onderzoeken. Je vader of moeder mag natuurlijk met je mee. Als je het spannend vindt, zorgen de medisch pedagogisch zorgverleners voor afleiding in deze kamer, met dansende lichtjes, spelletjes en filmpjes. Daarom noemen we het ook wel de discokamer!
  • Ouderkamer: deze kamer is speciaal voor je ouders/verzorgers. Hier kunnen zij even rustig zitten of werken.
  • Gespreksruimte: hier kunnen de dokters, verpleegkundigen en je ouders/verzorgers met elkaar praten als dat nodig is.

Nieuwe Spoedeisende Hulp voor kinderen in Utrecht

Op 19 juni 2024 opent ook de nieuwe Spoedeisende Hulp voor kinderen in Utrecht (Kinder-SEH). Als je vanaf dan met spoed naar het ziekenhuis moet, kun je niet meer naar het ziekenhuis in Nieuwegein, maar ga je naar Utrecht.  Hier lees je meer  meer over de nieuwe Kinder-SEH.