Kindergeneeskunde

Nieuwe Spoedeisende Hulp voor kinderen in Utrecht

Vanaf 19 juni alle spoedzorg voor kinderen in kindvriendelijke omgeving

Op 19 juni 2024 verhuist de spoedzorg voor kinderen van Nieuwegein naar Utrecht. Daar opent het St. Antonius naast de huidige Spoedeisende Hulp een speciale Spoedeisende Hulp voor kinderen (Kinder-SEH). De aparte wachtkamer en behandelkamers zijn speciaal ingericht voor kinderen en er werken artsen en verpleegkundigen, die opgeleid zijn in de spoedzorg voor kinderen. Ook worden kinderen in deze nieuwe situatie beter afgeschermd van de spoedzorg voor volwassenen.

Wat betekent dit voor u en uw kind?

Vanaf 19 juni kunt u voor de spoedzorg voor kinderen alleen nog terecht bij onze speciale Spoedeisende Hulp voor kinderen (Kinder-SEH) op onze ziekenhuislocatie in Utrecht. Vanaf deze datum kan uw kind niet meer geholpen worden op de Spoedeisende Hulp op locatie Nieuwegein. De Spoedeisende Hulp in Nieuwegein blijft open voor spoedzorg voor volwassenen.

Waarom een Kinder-SEH?

De nieuwe Kinder-SEH heeft veel voordelen voor zowel het zieke kind als de ouders/verzorgers:

• Alle zorg is erop gericht dat een kind zo veel mogelijk rust en zo min mogelijk pijn ervaart;
  • De wachtruimte en behandelkamers zijn speciaal ingericht voor kinderen;
  • Kinderen zijn beter afgeschermd van de acute zorg voor volwassenen;
  • Samenbrengen van kennis, ervaring, apparatuur op één locatie.

Wat moet u doen als uw kind spoedzorg nodig heeft?

Hieronder leest u wat u vanaf 19 juni 2024 moet doen als uw kind spoedzorg nodig heeft.  Zie ook onderstaande illustratie (niet goed leesbaar? Gebruik dan deze link).

Verhuiskaart spoedzorg kinderen

Altijd eerst uw huisarts bellen

Als uw kind ziek is (niet-levensbedreigende situatie) belt u altijd eerst de huisarts of huisartsenpost. De huisarts bepaalt de vervolgstap en adviseert wat u moet doen. Dit kan betekenen dat u langs moet komen bij uw eigen huisarts of (in de avond, nacht of weekenden) bij de Huisartsenpost (HAP) in uw omgeving.

Als de huisarts of de Huisartsenpost u doorverwijst naar de Spoedeisende Hulp, dan gaat u vanaf 19 juni 2024 voor spoedzorg voor kinderen altijd naar locatie Utrecht van het St. Antonius Ziekenhuis. U kunt dan met uw kind niet meer terecht bij de Spoedeisende Hulp op locatie Nieuwegein.

Levensbedreigende situatie: bel altijd 112!

Bij een levensbedreigende situatie wordt uw kind door de ambulance opgehaald en naar een Spoedeisende Hulp gebracht. Dit kan de Spoedeisende Hulp voor kinderen (Kinder-SEH) van het St. Antonius Ziekenhuis zijn in Utrecht of de Spoedeisende Hulp van een ander ziekenhuis. Dit geldt ook als uw kind om een andere reden met een ambulance vervoerd moet worden.

Hoe vindt u onze Kinder-SEH?

1. U volgt de ANWB borden 'St. Antonius Ziekenhuis'; Spoedeisende Hulp.
  2. Zodra u op het ziekenhuisterrein van onze locatie in Utrecht bent, volgt u de borden 'Spoedeisende Hulp'.
  3. U parkeert uw auto in de parkeergarage of bij zeer grote spoed op een spoedplek voor de ingang van de parkeergarage in Utrecht (hier is een beperkt aantal plekken beschikbaar).
  4. U volgt de borden 'Spoedeisende Hulp kinderen', route 2 en meldt zich met uw kind bij de balie.
  5. U neemt plaats in de wachtkamer van de Spoedeisende Hulp.

Procedure spoedeisende hulp kinderen

1. Uw kind wordt zo snel mogelijk onderzocht om de urgentie te bepalen ('triage').
  2. Daarna worden u en uw kind door een verpleegkundige opgehaald en naar de speciale wachtruimte van de Kinder-SEH gebracht.
  3. Uw kind wordt onderzocht en eventueel behandeld op de Kinder-SEH. Alles is hier gericht op de zorg voor kinderen.
  4. Uw gaat naar huis met uw kind of uw kind wordt opgenomen op de nieuwe Kinder- en jeugdafdeling in Utrecht

Als uw kind in de nacht op de Spoedeisende Hulp komt, gebruiken we de wachtkamer en behandelkamers op de Spoedeisende Hulp voor volwassenen. Dit doen we om veiligheidsredenen, omdat er in de nacht minder personeel beschikbaar is.

Kinder- en jeugdafdeling verhuist ook naar Utrecht

De Kinder- en jeugdafdeling in Nieuwegein verhuist op 19 juni ook naar Utrecht. Op deze splinternieuwe afdeling krijgt elk kind een eigen kamer met voldoende ruimte om de rest van het gezin te ontvangen en te betrekken bij de zorg (gezinsgerichte zorg).

Voor poliklinische afspraken voor kinderen tot 18 jaar kunt u ook ná 19 juni nog steeds terecht op onze locaties in Nieuwegein, Utrecht en Woerden.