Behandelingen & onderzoeken

Luchtweginfectie na longtransplantatie - Thuismonitoring

Contact

Na een longtransplantatie kunnen wij uw gezondheid in de gaten houden via thuismonitoring. U geeft dan via een app gegevens over uw gezondheid aan ons door. 

Waarom thuismonitoring?

Door middel van thuismonitoring kunnen we sneller ingrijpen bij signalen van verslechtering. We geven u zo goed mogelijk advies en verwijzen u zo nodig gericht door naar de longtransplantatie verpleegkundige/longarts óf laten u voor beoordeling op de spoedeisende hulp komen.

Waaruit bestaat thuismonitoring bij een luchtweginfectie na een longtransplantatie?

Thuismonitoring houdt in dat u twee keer per dag (rond 9u en rond 14u) verschillende meetwaarden invult en uw klachten bijhoudt in de thuismeten-app. De gegevens die u noteert in de app worden in het ziekenhuis gevolgd door de verpleegkundigen van de thuismonitoring. Wanneer blijkt dat u een toename van klachten heeft, geeft de app een alarm. Het team thuismonitoring kan dan telefonisch of via een bericht in de app contact met u opnemen.

In de thuismeten-app kunt u ook informatie (tekst of filmpjes) vinden over uw longklachten.

De thuismonitoring stopt wanneer uw klachten acceptabel zijn. Ontslag uit de thuismonitoring vindt altijd pas plaats na overleg met de longarts of longtransplantatie verpleegkundige. Hier informeren wij u over. 

Zo installeert u de app Thuismeten

  1. U krijgt een e-mail van het St. Antonius Ziekenhuis op het e-mailadres dat u heeft opgegeven. Ziet u de e-mail niet meteen? Kijk dan in uw spam of ongewenste e-mail.
  2. Download de app ‘Thuismeten’ (Luscii) op uw telefoon of tablet in de App Store of Google Play.
  3. Open de app en vul uw gebruikersnaam in die in de e-mail staat. Daarna krijgt u een e-mail met een controlecode. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
  4. De thuismonitoringsverpleegkundige neemt telefonisch contact met u op om te vragen of de installatie van de app is gelukt en om eventuele vragen te beantwoorden.

Let op: U krijgt meldingen via de app, bijvoorbeeld als er een vragenlijst of informatie voor u klaarstaat. Zorg er daarom voor dat meldingen via e-mail of pushberichten aanstaan. Hoe u dat instelt, verschilt per telefoon of tablet. Kijk hiervoor in de handleiding.

Temperatuur meten

Gebruik uw eigen thermometer. Raadpleeg zo nodig de gebruiksaanwijzing. 

Hartslag meten

De saturatiemeter meet ook uw hartslag. U ziet deze op het scherm van het apparaat. 

Zuurstofgehalte meten

  • Ga voordat u uw zuurstofgehalte (=saturatie) meet 10 minuten rustig zitten of liggen.
  • Warm uw handen goed op voordat u uw zuurstofgehalte meet.
  • Plaats vervolgens de saturatiemeter op een vinger. Zorg dat er geen nagellak op de nagel zit. Dan werkt de meter niet goed.
  • Wacht 35 seconden, want het kan even duren voordat uw zuurstofgehalte is gemeten.
  • Laat de meter een afwijkend zuurstofgehalte zien? Meet dan direct nog een keer. 

Contact opnemen

Uw vraag heeft spoed

Bij levensbedreigende klachten belt u 112.

Uw vraag heeft geen spoed

  • U stuurt een bericht in de Thuismeten-app via ‘Berichten’. Wij nemen binnen één werkdag contact met u op: telefonisch of via de app.
  • U kunt ook telefonisch contact opnemen met team Thuismonitoring: 088 320 43 60. Wij zijn elke dag bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 17.00 uur. 

U heeft een technische vraag over de Thuismeten-app

U belt Luscii Support: 085 130 58 51. Dit is de leverancier van de Thuismeten-app. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Vergoeding van uw zorg

Het beoordelen van uw gegevens via thuismonitoring is onderdeel van uw zorg door het ziekenhuis. Thuismonitoring wordt vergoed vanuit de basisverzekering, maar kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Gerelateerde informatie

Behandelingen & onderzoeken

Specialismen

Code THU 19-AD

Terug naar boven