Behandelingen en onderzoeken Maag-Darm-Lever (MDL)

Echografie van de anus en endeldarm

Met een echografie kunnen afwijkingen aan de kringspieren van de anus en afwijkingen aan de endeldarm in beeld gebracht worden.

Echografie is een techniek die gebruikmaakt van onschuldige geluidsgolven die zich door het lichaam verplaatsen. Uit de weerkaatste geluidsgolven kan met het echoapparaat een beeld worden samengesteld van de inwendige weefselstructuren.

Meer over wanneer echografie

Wanneer wordt een echo van de anus gemaakt?

De anus bestaat uit twee sluitspieren; de uitwendige kringspier en de inwendige kringspier.  Deze kringspieren zijn van belang om de ontlasting op te houden en op de juiste manier kwijt te raken. Een echo van de anus wordt uitgevoerd bij ongewild ontlastingsverlies (incontinentie) door beschadiging van de sluitspier(en). Ook bij het vermoeden van een abces of een fistel kan dit door anale echografie onderzocht worden.

Wanneer wordt een echo van de endeldarm gemaakt?

Echografie van de endeldarm kan plaatsvinden om afwijkingen aan de endeldarmwand, zoals poliepen, te onderzoeken.

• Er zijn meestal geen speciale voorbereidingen voor dit onderzoek nodig.
  • In sommige situaties kan de MDL-arts u vragen om de endeldarm voor het onderzoek te reinigen. Wij vragen u dan om u een halfuur voor het afgesproken tijdstip te melden op de afdeling Endoscopie. Dan krijgt u 2 klysma’s toegediend. Bij een klysma wordt er via een slangetje wat water in uw endeldarm gebracht. Dit zorgt ervoor dat de laatste ontlasting uit de darm wordt verwijderd.

Mijn Antonius-account aanmaken

Mijn Antonius is het beveiligde online patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis. Heeft u nog geen account? Dan is het handig als u er een aanmaakt. Op onze webpagina Mijn Antonius leest en ziet u hoe u dit eenvoudig doet.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor het onderzoek? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling of polikliniek waar het onderzoek plaatsvindt.

Onderzoek vooraf

Soms wordt de echografie van de anus voorafgegaan door een drukmeting van de anus. Bij dit onderzoek wordt een dun slangetje met een ballonnetje in de anus ingebracht. Hiermee kan de werking van de sluitspieren worden onderzocht. Door het ballonnetje op te blazen kunnen de reflexen van de endeldarm worden onderzocht. Dit onderzoek duurt enkele minuten en is niet pijnlijk. Meer over dit onderzoek leest u op onze webpagina Drukmeting van de anus en endeldarm.

De echografie

• Tijdens de echografie ligt u met ontbloot onderlichaam op uw linkerzijde op het onderzoeksbed.
  • De onderzoeker brengt het echoapparaat (ter dikte van een pink) ongeveer 10 centimeter in.
  • Vervolgens wordt dit apparaat enkele keren langzaam in- en uitgeschoven. Zo nodig worden de bevindingen op foto’s vastgelegd.
  • Hierna verwijdert de onderzoeker het apparaat weer en kunt u zich aankleden.

Duur onderzoek

Het onderzoek is niet pijnlijk en duurt ongeveer 10 minuten.

Nazorg

De uitslag

Risico's en complicaties

Het onderzoek is over het algemeen pijnloos en ongevaarlijk. Heel soms is het nodig om stukjes weefsel af te nemen. Hierdoor neemt de kans op bloedverlies iets toe.

Contact afdeling Endoscopie

Wilt u meer informatie? Dan kunt u contact leggen met onze afdeling Endoscopie, via T 088 320 55 00 of afdeling Maag-darm-Leverziekten via T 088 320 56 00.

Expertise en ervaring

U kunt bij ons terecht voor veelvoorkomende behandelingen, maar ook voor veel complexe ingrepen. Jaarlijks behandelen wij ruim 11.000 patiënten op de poli en voeren wij gemiddeld 15.000 endoscopieën uit. Hiermee is ons MDL-centrum één van de grootste centra in Nederland.

Aandacht en persoonlijke zorg voor de patiënt staan centraal. Samen met u stellen we het best mogelijke behandelplan op. U krijgt altijd een vaste hoofdbehandelaar als aanspreekpunt. Deze behandelaar weet alles over uw behandeltraject en blijft hier nauw bij betrokken. Kankerpatiënten, hepatitispatiënten en patiënten met ontstekingsziekten van de darm (IBD) kunnen gedurende het hele traject begeleiding krijgen van een team van vaste verpleegkundigen.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.