Patiënten en bezoekers

Patiënt- en naastenparticipatie tijdens opname in het ziekenhuis

Informatie voor patiënten en naasten

In het St. Antonius Ziekenhuis betrekken we patiënten en hun naasten bij de zorg tijdens een ziekenhuisopname. Hier leest u wat dit betekent en wat u kunt doen.

Wat is patiënt- en naastenparticipatie?

Patiënt- en naastenparticipatie tijdens een opname houdt in dat de patiënt of zijn naasten een deel van de zorgtaken doen en dat deze niet door het ziekenhuis en de professionele zorgverlener worden gedaan. 

Met naaste(n) bedoelen we iemand die een informele relatie heeft met de patiënt en door de patiënt als naaste wordt gezien. Dit kan een partner, kind, vriend, buur of vrijwilliger zijn. Patiënt- en naastenparticipatie gebeurt altijd in overleg en met toestemming van de patiënt. 

Waarom meewerken?

Tijdens een ziekenhuisopname kunnen complicaties ontstaan, zoals vallen, ondervoeding, lichamelijke beperkingen en plotselinge verwardheid (delier). Hierdoor kan een patiënt na de opname minder goed functioneren en meer zorg nodig hebben. U en/of uw naaste(n) kunnen helpen om deze complicaties te voorkomen, als aanvulling op de zorg die de verpleegkundigen geven. 

Ook kan de aanwezigheid van een vertrouwd persoon bijdragen aan het herstel: het geeft de patiënt vaak een gevoel van veiligheid en rust. 

Daarom waarderen we het als u of uw naaste(n) helpen bij het uitvoeren van zorgtaken. 

Hoe werkt het?

De verpleegkundige bespreekt tijdens de opname met u welke ondersteuning nodig is en welke zorgtaken u en uw naasten kunnen doen. Meewerken doet u op vrijwillige basis: u en uw naasten kiezen zelf of u dit doet. Als u meewerkt, dan rekenen wij op u. We maken afspraken hierover en leggen deze vast in het patiëntendossier en bespreken regelmatig met u hoe het gaat en of de afspraken bijgesteld moeten worden. 

Het is hierbij belangrijk dat u of uw naasten goed voor zichzelf blijven zorgen. Voelt u of een naaste zich overbelast? Vertel dit dan aan de verpleegkundige. Samen kijken we naar een passende oplossing. 

Hoe helpen we u hierbij?

De verpleegkundige licht de zorgtaken tijdens het opnamegesprek toe. Deze informatie kunt u nakijken in deze twee (digitale) folders met uitleg:

Algemene zorgtaken – zoals helpen bij lopen of de kamer opruimen.  

Algemene zorgtaken
Scan de code

Aanvullende zorgtaken – zoals helpen met wassen, douchen of het bed verschonen.  

Aanvullende zorgtaken
Scan de code 

Wat verwachten we van u en uw naasten?

  • Bent u een naaste van de patiënt en bent u vanwege zorgtaken vaker en langer in het ziekenhuis? Dan is het mogelijk om iets te eten of te drinken. Meer informatie over vindt u op onze websitepagina Eten en drinken voor patiënten in het ziekenhuis. Ook is het mogelijk om te parkeren tegen een aangepast tarief. U kunt bij de verpleegkundige terecht voor meer informatie.
  • Het is belangrijk dat zowel u en/of uw naasten de verpleegkundige informeren over uw gewoontes en routines. Dit helpt om de juiste zorg te bieden en beter aan te sluiten bij uw behoeften.
  • Op de verpleegafdeling komt u ook andere zorgverleners en medewerkers tegen. Zij hebben hun eigen werkzaamheden op de afdeling en deze gaan door, ook als u voor uw naaste zorgt. We vragen u om hiermee rekening te houden. Het kan zijn dat u even moeten wachten als een andere zorgverlener of medewerker iets moet doen voor uw naaste of in de omgeving van uw naaste.
  • We verwachten dat u en uw naasten zich houden aan de gemaakte afspraken. Het kan natuurlijk gebeuren dat er iets verandert, maar laat het altijd aan de verpleegkundige weten als u zich niet aan een gemaakte afspraak kunt houden of als u iets vergeten bent.
  • We verwachten dat u en naasten die u ondersteunen zich houden aan regels en afspraken die binnen het ziekenhuis gelden en dat u de privacy van andere patiënten en verpleegkundigen respecteert.
  • Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als u en uw naasten meehelpen en eigen spullen of spullen van het ziekenhuis gebruiken, kan het zijn dat er per ongeluk iets beschadigt. Het is daarom handig om vooraf te controleren of deze schade door uw WA-verzekering wordt gedekt. 

Code ALG NA-03

Terug naar boven