Behandelingen & onderzoeken Pijnbestrijding

SI-gewricht blokkade met corticosteroïden

Het toedienen van corticosteroïden kan pijnklachten in het gewricht tussen bekken en heiligbeen (SI- of Sacro-iliacale gewrichten) verminderen. Corticosteroïden is een synthetisch geneesmiddel, afgeleid van het bijnierschorshormoon. Het middel wordt via een injectie in het lichaam gespoten.

Voorbereiding

Antistollingsmiddelen

Gebruikt u bloedverdunnende medicatie zoals carbasalaatcalcium (Ascal®) of acetylsalicylzuur, dan mag u deze doorgebruiken.

Gebruikt u andere bloedverdunnende medicatie, zoals acenocoumarol (Sintrom®), fenprocoumon (Marcoumar®), clopidogrel (o.a. Plavix® en Grepid®), ticagrelor (o.a. Brilique® en Possia®), dabigatran (Pradaxa®), apixaban (Eliquis®), rivaroxaban (Xarelto®) of een combinatie van deze medicatie? Bespreek dan vooraf met uw arts hoeveel dagen voor de behandeling u hiermee moet stoppen.

Allergie

Mocht u allergisch zijn voor jodium, contrastvloeistof of medicijnen dan is het belangrijk dat u dit voor de ingreep meldt aan de arts.

Zwangerschap

Bent u (mogelijk) zwanger? Laat dit dan zo snel mogelijk aan ons weten.

Vervoer regelen

Na de behandeling mag u dezelfde dag niet zelfstandig aan het verkeer deelnemen. Wij adviseren u daarom om vooraf te regeln dat iemand u na de behandeling terug naar huis kan brengen.

Eten en drinken

U mag voor de behandeling gewoon eten en drinken, tenzij de arts u iets anders geadviseerd heeft.

Mijn Antonius-account aanmaken

Mijn Antonius is het beveiligde online patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis. Heeft u nog geen account? Dan is het handig als u er een aanmaakt. Op onze webpagina Mijn Antonius leest en ziet u hoe u dit eenvoudig doet.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor de behandeling? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling waar de behandeling plaatsvindt.

Behandeling

Ingreep

• De behandeling vindt plaats op een pijnbehandelkamer.
  • U neemt plaats op de onderzoekstafel.
  • Met behulp van röntgen zoekt de anesthesioloog de juiste plek op.
  • De arts spuit vervolgens de medicijnen in, wat even pijnlijk kan zijn.

Duur behandeling

De behandeling duurt ongeveer 10 tot 15 minuten. Daarna gaat u terug naar de wachtkamer of de afdeling. Als alles goed gaat mag u even later weer naar huis. Uw verblijf in het ziekenhuis duurt bij elkaar tussen de 3 kwartier en 2 uur.

Nazorg

Bijwerkingen en napijn

• Door de behandeling kunt u tijdelijk minder kracht in uw armen of benen hebben.
  • Als u diabetes heeft, kan uw bloedsuikergehalte na de behandeling schommelen.
  • Misschien houdt u ook wat vocht vast.
  • Vrouwen kunnen na de behandeling last krijgen van opvliegers. Ook is de menstruatie soms korte tijd verstoord.
  • Let op: De anticonceptiepil is tot de eerstvolgende menstruatie niet meer betrouwbaar. Gebruik daarom een aanvullend anticonceptiemiddel.

De bovenstaande bijwerkingen zijn tijdelijk en gaan vanzelf over.

Napijn

Na  de behandeling kunt u napijn hebben. Deze pijn kan enkele dagen aanhouden. U kunt hiervoor eventueel een pijnstiller innemen, bijvoorbeeld paracetamol. Lees voor gebruik eerst de bijsluiter. Als dit niet voldoende helpt, neem dan contact op met de anesthesioloog of uw huisarts. Neem ook contact op met uw arts als u na de behandeling last krijgt van kortademigheid.

Resultaat

Pas na enkele weken is het zinvol om het resultaat van de behandeling te beoordelen. Maar het is goed mogelijk dat u al eerder een vermindering van de pijnklachten opmerkt. In een aantal gevallen is het nodig om de behandeling te herhalen of wordt een aanvullende behandeling geadviseerd. Uw arts zal dit verder met u bespreken.

Expertise en ervaring

Het St. Antonius Ziekenhuis is een van de grootste pijnbehandelcentra van Nederland. Met de meeste pijnbehandelingen heeft het ziekenhuis dan ook ruime ervaring. Voor specifieke behandelingen, zoals baclofentherapie bij spasticiteit en neuromodulatie, hebben wij een (boven)regionale functie. Ook hebben wij een bijzondere expertise op het gebied van pijnbestrijding bij kanker (oncologische pijnbestrijding) en bij onbegrepen buikpijn/bekkenpijn.

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft ruime ervaring met het toepassen van meer bijzondere technieken zoals ruggenmergstimulatie, chordotomie, plaatsing van intrathecale morfine- en baclofenpompen en epiduroscopie.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.