Behandelingen & onderzoeken

Inwendige bestraling (radiotherapie) bij prostaatkanker

Bestraling is een plaatselijke behandeling om kankercellen te vernietigen, terwijl de gezonde cellen zoveel mogelijk gespaard blijven. Kankercellen verdragen straling slechter dan gezonde cellen en herstellen zich er minder goed van. Gezonde cellen herstellen zich over het algemeen wel.

Bij prostaatkanker zijn er 3 vormen van radiotherapie:

Voor deze radiotherapie werken wij samen met het UMC Utrecht. Uitwendige bestraling en MR-Linac vinden plaats in het UMC Utrecht. Inwendige bestraling vindt op een andere locatie plaats. Met een team die bestaat uit verschillende zorgverleners zal de radiotherapeut overleggen wat de beste behandeling is.

In deze folder leest u meer over inwendige bestraling.

Behandeling

Bij inwendige bestraling worden radioactieve bronnen (Jodium 125) in de prostaat aangebracht. Dit wordt ook wel brachytherapie genoemd. Het inbrengen van de staafjes gebeurt onder plaatselijke verdoving (ruggenprik) of algehele narcose. Het radioactieve materiaal ligt opgesloten in zeer kleine staafjes, ook wel jodiumzaadjes genoemd.

Deze staafjes, ter grootte van een rijstkorrel, zijn bedoeld om in het lichaam te blijven. De straling uit het materiaal werkt zeer plaatselijk. De intensiteit van de straling wordt in de loop van de tijd minder tot er vrijwel niets meer is. De zaadjes worden hierna niet meer weggehaald maar blijven de rest van uw leven in de prostaat zitten. Dit kan geen kwaad. Na de ingreep zal u 1 nacht in het ziekenhuis verblijven. De behandeling wordt niet in het St. Antonius Ziekenhuis of UMC Utrecht aangeboden. Bij wens voor deze behandeling verwijzen we u door.

Meer informatie over inwendig bestralen