Behandelingen & onderzoeken

Palliatieve behandeling na een gebroken heup

Als u of uw naaste de heup heeft gebroken zijn er meerdere behandelingen mogelijk. De meeste mensen worden hiervoor geopereerd. Een operatie is een zware belasting voor het lichaam. Soms is het lichaam niet sterk genoeg voor een operatie. Bij patiënten die zeer kwetsbaar zijn kunnen we er daarom voor kiezen om niet te opereren. Dit noemen we een palliatieve behandeling. De keuze voor deze behandeling maken we samen met de patiënt en de naasten.

Een palliatieve behandeling is gericht op comfort voor de patiënt. Deze behandeling betekent ook dat er geen genezing plaatsvindt. Het gaat bij deze behandeling niet om de lengte van het leven, maar om de kwaliteit van het leven.

Behandeling

Hieronder leest u meer over hoe de behandeling eruit ziet.

Pijnstilling

Een palliatieve behandeling van de gebroken heup bestaat uit pijnstilling. De patiënt krijgt pijnstillers en een verdoving rondom de heup.

Het effect van de behandeling

We zien dat patiënten die een palliatieve behandeling krijgen, minder lang leven dan patiënten die geopereerd worden. Toch is uit onderzoek gebleken dat er geen verschil is in de kwaliteit van leven wanneer een patiënt wel of geen operatie heeft gehad.

Nazorg

We kijken voor iedere patiënt wat er nodig is voor comfort na de ziekenhuisopname.

Naar een hospice of verpleeghuis

Veel van de patiënten die niet geopereerd worden, gaan vanuit het ziekenhuis naar een hospice. Het is in overleg vaak ook mogelijk om terug te gaan naar het verpleeghuis waar de patiënt al woonde.