Behandelingen & onderzoeken Fysiotherapie

Voeding & beweging bij COVID-19

Bewegen en een volwaardige voeding zijn erg belangrijk voor uw gezondheid en herstel, zowel tijdens, als na de opname. Dit geldt zeker ook in het geval van COVID-19. Goede voeding en voldoende beweging kunnen uw herstel bevorderen. In deze informatie vindt u voedingsadviezen en beweegadviezen (inclusief oefeningen) die u kunnen helpen bij uw herstel.

Belang van beweging en voeding

Bewegen en een volwaardige voeding zijn erg belangrijk, zowel tijdens als na de opname voor uw gezondheid en herstel. Wanneer u ziek bent denkt u niet direct na over het belang van voeding en beweging. Beter worden vraagt immers al veel energie. Vaak heeft u daardoor de neiging veel in bed te liggen en inactief te zijn. Vanuit de literatuur is veel bekend over het effect en de gevolgen van bedrust en/of inactiviteit op de gezondheid. Bij volledige bedrust treedt al 1 tot 5% spierkrachtverlies per dag op. Daarnaast kunnen bij COVID-19 veel voedingsproblemen optreden.

Spierkrachtverlies

Spierkrachtverlies kan leiden tot functieverlies, ofwel beperkingen in al uw dagelijkse levensverrichtingen (ALD). Activiteiten, zoals wassen, aankleden, lopen, eten kunnen moeilijker en soms helemaal niet meer zelfstandig uitgevoerd worden.

Ondervoeding

Bij COVID-19 kunnen veel voedingsproblemen optreden, zoals reukverlies, smaakverlies, misselijkheid, braken, diarreeklachten en (buik)pijn. Deze klachten kunnen een groot risico op ondervoeding (voedingstekorten) veroorzaken. Ook geven zij kans op snel verlies van spiermassa en daardoor een slechter herstel.

Oefeningen kunnen u helpen uw spierkracht weer op te bouwen en daarna te behouden. U kunt uw herstel hiermee bespoedigen en uw conditie zoveel mogelijk op peil houden.  De balans tussen rust en bewegen is ook erg belangrijk, zorg voor voldoende rustmomenten.

Voedingsadviezen

Tijdens uw opname in het ziekenhuis bent u gestart met een energie- en eiwitrijk dieet om spiermassaverlies tegen te gaan.  Thuis kunt u de volgende adviezen gebruiken om uw voeding extra energie en eiwit te laten bevatten:

• Probeer tenminste 6 maaltijden per dag te gebruiken.
  • Kies voor eiwitrijke voedingsmiddelen zoals; zuivelproducten, kaas, vlees(waren), vis, ei, noten en vleesvervangers.
  • Kies voor dubbel (hartig) beleg op brood, pap en zuivel bij de maaltijden, een groter portie vlees of vis bij de warme maaltijd.
  • Wanneer vaste voedingsmiddelen tegen staan (zoals brood of beschuit), maak dan gebruik van vloeibare voeding zoals pap, kwark, vla en yoghurt.  Kies voor een zacht product of een zachte warme maaltijd.

Op onze website kunt u meer informatie vinden over het energie- en eiwitrijk dieet.

Bij blijvende voedingsproblemen en/of gewichtsverlies is het verstandig om begeleiding te krijgen in de thuissituatie van een diëtist.

U kunt hiervoor contact opnemen met een diëtist bij u in de woonplaats om een diëtist in uw buurt te vinden).

Beweegadviezen

•  Kom af en toe op de rand van het bed zitten
  •  Doe uw dagelijkse activiteiten zoveel mogelijk zelf
  •  Probeer zo veel mogelijk uit bed te zijn
  •  Trek overdag uw eigen kleren aan
  •  Nuttig de maaltijden in een stoel aan tafel
  •  Tv kijken kan ook vanuit uw stoel in plaats vanuit bed
  •  Loop af en toe een stukje

Oefeningen

Hieronder vindt u een aantal oefeningen. Voer deze in een rustig tempo uit. Blijf tijdens de oefeningen rustig in- en uitademen en houd uw adem niet vast. Probeer tussen de oefeningen rust te nemen.

De oefeningen zijn opgedeeld in 3 niveaus en gerelateerd aan kleuren:

• Niveau 1: Oefeningen in bed (groen)
  • Niveau 2: Oefeningen op de stoel (geel)
  • Niveau 3: Oefeningen in stand (rood)

In het begin zijn de oefeningen misschien moeilijk. Laat u daardoor niet ontmoedigen, maar probeer het toch. Lukt het vandaag niet, dan lukt het vast morgen.

Probeer de oefeningen op te bouwen. Begin met niveau 1 (groen). Indien deze oefeningen goed gaan en het haalbaar is, kunt u door naar niveau 2 (geel) en vervolgens naar niveau 3 (rood).

Trainingsopbouw

• Start met 3 oefeningen die u 2 maal per dag uitvoert.
  • Voer elke oefening uit met 2x 10 herhalingen. Lukt 2x 10 herhalingen nog niet, begin dan met bijv. 2x 5 herhalingen.
  • Gaat het goed, probeer dit dan uit te breiden naar 3x 20 herhalingen.
  • Indien de oefeningen zijn uitgebreid naar uw hoogst haalbare niveau, dan is het belangrijk dat u probeert de opgebouwde conditie te behouden. In deze fase kunt u de oefeningen 2 tot 3 keer per week blijven uitvoeren.

Spierkrachttraining benen

Hieronder vindt u diverse oefeningen die u kunt doen om de spierkracht in uw benen te versterken.

Oefening 1 de enkels
Oefening 2 voorzijde bovenbenen
Oefening 3 voorzijde heup
Oefening 4 zijkant heup

Spierkrachttraining armen

Hieronder vindt u diverse oefeningen die u kunt doen om de spieren in uw armen te versterken.

Oefening 5 Armen voorwaarts heffen
Oefening 6 Armen zijwaarts heffen
Oefening 7 Biceps
Oefening 8 Triceps

Expertise en ervaring

De revalidatieartsen van het St. Antonius Ziekenhuis ondersteunen volwassen patiënten bij het vinden of uitoefenen van hun rol in het dagelijks leven na een ziekte en/of ongeval. De hulpvraag van de patiënt staat centraal en geeft richting aan de revalidatie.