Behandelingen & onderzoeken Longcentrum

Niet-kleincellige longkanker: chemotherapie en radiotherapie

Chemotherapie is een behandeling van kanker met medicijnen die de deling van cellen en vooral van kankercellen remt, cytostatica genoemd. Hierdoor kunnen ze niet groeien en gaan de kankercellen dood. Via het bloed kunnen cytostatica de kankercellen vrijwel overal in het lichaam bereiken.

Voorheen werd alleen chemotherapie gegeven. Tegenwoordig kan deze therapie het voor veel patiënten gecombineerd worden met immunotherapie.

Meer over chemotherapie

Wanneer is chemotherapie nodig?

Chemotherapie, al dan niet in combinatie met immunotherapie, is nodig als sprake is van uitgezaaide longkanker. Deze behandeling is niet-genezend maar levensverlengend.

Chemotherapie wordt soms ook gegeven om te voorkomen dat de kanker na een operatie terugkomt.

U start in overleg met uw longarts met chemotherapie.

Behandeling

Soort chemotherapie

Er zijn veel verschillende soorten cytostatica. Afhankelijk van uw conditie en het soort longkanker, wordt voor het beste resultaat vaak een combinatie gebruikt. We noemen dit een chemokuur. Uw arts vertelt u welke chemokuur u krijgt, hoe vaak u voor de kuur naar het ziekenhuis komt en hoelang deze duurt. In de behandelwijzer die u krijgt, kunt u alles nog rustig nalezen.

Bijwerkingen

Cytostatica grijpen ook in op gewone (gezonde) cellen. Onder andere in het beenmerg, de mond, maag en darmen. Daardoor kunt u last krijgen van bijwerkingen. Elk cytostaticum heeft zijn eigen specifieke bijwerkingen. De bijwerkingen verschillen verder van persoon tot persoon en zijn bovendien afhankelijk van uw conditie. De gewone cellen herstellen meestal na de chemotherapie.

U krijgt van de oncologieverpleegkundige uitleg over de bijwerkingen die u eventueel kunt verwachten.

Gelijktijdig toedienen van radiotherapie en chemotherapie

Patiënten met longkanker en beperkte lymfklieruitzaaiingen komen in aanmerking voor een gecombineerde behandeling. U krijgt dan gelijktijdig met of na een intensieve behandeling met chemotherapie, een bestraling van de borstkas. De behandeling heeft als doel achtergebleven kankercellen te vernietigen en is in opzet gericht op genezing (curatief).

Gelijktijdige toediening van chemotherapie en radiotherapie kan meer bijwerkingen veroorzaken (voornamelijk van de slokdarm). Deze behandeling wordt daarom vooral gegeven aan mensen met een redelijk goede conditie.

Doelgerichte behandeling

Bij een kleine groep (10%) patiënten met uitgezaaide longkanker is een behandeling met doelgerichte therapie mogelijk als sprake is van een bepaalde genmutatie. Doelgerichte therapie bij longkanker is anders dan chemotherapie. Deze therapie heet doelgerichte therapie, omdat hiermee gericht de longkankercellen kunnen worden behandeld. Dit in tegenstelling tot chemotherapie dat op alle delende lichaamscellen ingrijpt. Doelgerichte therapie wordt in de vorm van tabletten gegeven.

Expertise en ervaring

.

Bestraling bij St. Antonius of UMC Utrecht

Voor bestralingen (radiotherapiebehandelingen) werken wij samen met het UMC Utrecht.

Er zijn twee behandellocaties: één bij het UMC Utrecht aan de Heidelberg 100 in Utrecht en één bij het St. Antonius Ziekenhuis aan de Soestwetering 1 in Utrecht. Het eerste gesprek over uw behandeling vindt altijd plaats in het UMC Utrecht. Daarna wordt samen met u bepaald waar de bestraling plaatsvindt.

Websites

Andere relevante websites over longkanker zijn: