Behandelingen en onderzoeken Maag-Darm-Lever (MDL)

Endoscopisch onderzoek met klinische voorbereiding in het ziekenhuis

Ter voorbereiding op uw coloscopie wordt u opgenomen in het ziekenhuis. U zult tijdens uw opname laxeren. In deze informatie vindt u de voorbereidingen voor het dieet dat u thuis al moet gaan volgen.

De informatie over het laxeren ontvangt u tijdens uw opname van de verpleegkundige. Meer over het endoscopisch onderzoek vindt u in de desbetreffende informatie over het onderzoek. U kunt ook deze video bekijken.

Voorbereiding

1 week voor uw opname

Om de darm goed te kunnen beoordelen, moet de darm schoon en leeg zijn. Daarom is het nodig om een aangepast dieet te volgen, een voorgeschreven laxeermiddel te gebruiken en veel te drinken.

U mag 1 week voor voor het onderzoek geen vruchten, brood, crackers en dergelijke met pitten en zaadjes eten. Deze blijven namelijk nog dagen in de darmen zitten en verstoppen zo de endoscoop

Hieronder ziet u wat u NIET en WEL mag eten 1 week voor het onderzoek:

Wat mag u 1 week voor het onderzoek NIET eten?
Brood met zaden/pitten en volkorenbrood
Volkoren en meergranen pasta en zilvervliesrijst
Asperges, bleekselderij, zuurkool, snijbonen, sperziebonen, prei, doperwten, peulvruchten, taugé, mais, champignons, tomaten, ui, knoflook, spinazie, andijvie, paprika of rauwkost
Sinaasappel, grapefruit, mandarijnen, kiwi’s, bramen, druiven, aardbeien, gedroogde vruchten
Jam met pitjes
Noten en pinda’s

Instructies dag van opname en dag van onderzoek

U wordt 1 dag voor het onderzoek opgenomen op onze verpleegafdeling om voorbereid te worden op uw coloscopie en uw darmen te reinigen. U begint de avond voor het onderzoek met het laxeermiddel en een helder vloeibaar dieet. De ochtend van het onderzoek krijgt u ook nog een laxeermiddel. U mag, afhankelijk van het onderzoek, tot enkele uren voor het onderzoek helder vloeibaar drinken. Daarna moet u compleet nuchter zijn.

Zorg dat u in de buurt bent van een toilet

Om de darm goed schoon te krijgen, heeft u een darmreinigingsmiddel (laxeermiddel)gekregen dat diarree veroorzaakt. In de loop van de tijd zal er veel ontlasting komen. Zorg dat u in de buurt blijft van een toilet. Het is ook mogelijk dat het wat langer duurt voor uw ontlasting op gang komt. Op het laatst is de ontlasting zo dun als water. Hier kunt u buikkrampen bij hebben. Wanneer de darmreiniging goed gelukt is, komt er alleen nog maar heldere, soms licht gele vloeistof in het toilet. Zie ook onderstaande  afbeelding. U bent dan klaar voor het onderzoek.

3 Afbeeldingen van een toilet met gekleurde vloeistof. Geel en helder is goed. Oranje en bijna helder is niet goed. Donker en troebel is niet goed.

Naar de afdeling Endoscopie

Als het tijd is voor het onderzoek wordt u met uw bed naar de afdeling Endoscopie gebracht.

Nazorg

Direct na het onderzoek komt u eerst op de dagbehandeling. Hier wordt u opgehaald door iemand van de verpleegafdeling. Wanneer u goed bent bijgekomen van het roesje, mag u weer eten en drinken. Als dit is afgesproken, mag u daarna weer naar huis.

Expertise en ervaring

U kunt bij ons terecht voor veelvoorkomende behandelingen, maar ook voor veel complexe ingrepen. Jaarlijks behandelen wij ruim 11.000 patiënten op de poli en voeren wij gemiddeld 15.000 endoscopieën uit. Hiermee is ons MDL-centrum één van de grootste centra in Nederland.

Aandacht en persoonlijke zorg voor de patiënt staan centraal. Samen met u stellen we het best mogelijke behandelplan op. U krijgt altijd een vaste hoofdbehandelaar als aanspreekpunt. Deze behandelaar weet alles over uw behandeltraject en blijft hier nauw bij betrokken. Kankerpatiënten, hepatitispatiënten en patiënten met ontstekingsziekten van de darm (IBD) kunnen gedurende het hele traject begeleiding krijgen van een team van vaste verpleegkundigen.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.