Patiënt- en naastenparticipatie tijdens opname in het ziekenhuis

Veelgestelde vragen patiënt- en naastenparticipatie en Mijn opname

bij opname in het ziekenhuis

Heeft u een vraag over patiënt- en naastenparticipatie en het portaal Mijn opname in Mijn Antonius? Dan vindt u hier de antwoorden op vragen die vaak worden gesteld. Staat uw vraag er niet bij? Stel deze dan aan de verpleegkundige op de verpleegafdeling.

Algemeen

Ja dat kan, vanaf 6 mei is dit mogelijk voor alle opgenomen patiënten. Ga hierover in gesprek met de verpleegkundige. Heeft u de Mijn Antonius-app nog niet? Download deze dan alvast zodat u direct toegang hebt tot ‘Mijn opname’. 

Informatie over het downloaden van de Mijn Antonius-app

Als een opname nodig is, krijgt u via Mijn Antonius een vragenlijst. Dit gebeurt nadat de opname is gepland en binnen twee weken voor het opnamegesprek bij de afdeling Voorbereiding Opname. Via  deze vragenlijst kunt u laten weten of en hoe u en uw naasten betrokken willen worden bij de zorg.  

Heeft u Mijn Antonius al, maar gebruikt u de Mijn Antonius-app nog niet? Dan is handig als u de Mijn Antonius-app op uw telefoon of mobiele device hebt staan, zodat u deze direct bij de hand heeft. Lees hier hoe u dit doet.  

U krijgt dan op de dag van opname automatisch toegang tot 'Mijn opname'. Wordt u via de Spoedeisende Hulp opgenomen, dan krijgt u vragenlijst daar, via ‘Mijn opname’. 

Als u wordt opgenomen op een verpleegafdeling, dan krijgt u op de dag van opname toegang tot Mijn opname in Mijn Antonius. 

  • U krijgt een e-mail of pushbericht waarin wij u vragen om tijdens uw opname de Mijn Antonius-app te gebruiken.
  • Na inloggen in Mijn Antonius heeft u toegang tot 'Mijn opname'.

Patiënt- en naastenparticipatie

Dat kan natuurlijk. Bespreek dit met de verpleegkundige. 

Het is natuurlijk belangrijk dat u zich comfortabel voelt bij de hulp van uw naaste(n). Wilt u liever geen zorg van uw naaste? Bespreek dit dan met de verpleegkundige. Weet ook dat wij altijd uw toestemming vragen voor de vervolgafspraken over het meehelpen bij de zorg.

Nee, uiteraard niet. Als u niet kunt helpen, krijgt uw naaste de benodigde zorg van de verpleegkundige. 

U en uw naasten bepalen samen wie betrokken zijn bij uw zorg, maar niet iedereen kan tegelijkertijd aanwezig zijn. Om de rust op de afdeling en de rust voor andere patiënten te bewaren, is het belangrijk dat u zich houdt aan de bezoektijden- en afspraken. Deze vindt u op het kaartje dat u bij opname van de verpleegkundige krijgt. 

Is het in uw geval noodzakelijk om hiervan af te wijken, overleg dit dan vooraf met de verpleegkundige op de afdeling. Deze kan inschatten wat passend is voor u als patiënt en de afdeling.

Nee, dit is niet verplicht. Als u niet kunt of wilt helpen bij zorg voor uw naaste, dan geeft de verpleegkundige deze zorg. 

Jazeker, dat is mogelijk. Lees hier hoe dit werkt en welke kosten hieraan zijn verbonden. 

Voor naasten die veel en lang in het ziekenhuis zijn, is er een regeling. De verpleegkundige kan u vertellen hoe dit werkt. 

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als u en uw naasten meehelpen en eigen spullen of spullen van het ziekenhuis gebruiken, kan het zijn dat er per ongeluk iets beschadigt. Het is daarom handig om vooraf te controleren of deze schade door uw WA-verzekering wordt gedekt.

Mijn opname

Wij helpen u graag en doen dit op verschillende manieren: 

  • De Mijn Antonius Helpdesk staat u graag te woord, via telefoon en e-mail.
    • Bent u in het ziekenhuis, dan kunt u bij de Centrale Receptie terecht met uw vraag.
    • Heeft u nog niet zoveel ervaring met mobiele telefoons, apps en Mijn Antonius en heeft u wat meer hulp nodig? Dan helpen de vrijwilligers van het Informatiepunt Digitale overheid u graag met het installeren van de Mijn Antonius-app en uw vragen hierover. 

De contactgegevens en openingstijden vindt u hier

U gebruikt ‘Mijn opname’ op uw eigen telefoon of tablet. 

U gebruikt ‘Mijn opname’ via de Mijn Antonius-app. De Mijn Antonius-app is te gebruiken op android en apple apparaten. 

  • Heeft u de Mijn Antonius-app al? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt op de dag van uw opname via Mijn Antonius automatisch toegang tot Mijn opname.
  • Heeft u de Mijn Antonius-app nog niet? Installeer deze dan voor uw opname op uw telefoon. Hier leest u hoe u dit doet.
  • Gebruikt u Mijn Antonius nog niet? Activeer dan uw toegang. Hier leest u hoe u dit doet. 

U kunt een naaste gemachtigde toegang geven tot Mijn Antonius en 'Mijn opname'. Hier leest u hoe u dit doet.

Terug naar boven