Veelgestelde vragen patiënt- en naastenparticipatie en Mijn opname
bij opname in het ziekenhuis
Heeft u een vraag over patiënt- en naastenparticipatie en het portaal Mijn opname in Mijn Antonius? Dan vindt u hier de antwoorden op vragen die vaak worden gesteld. Staat uw vraag er niet bij? Stel deze dan aan de verpleegkundige op de verpleegafdeling.
Algemeen
Ik ben voor 6 mei opgenomen. Kan ik dan ook gebruik maken van ‘Mijn opname’ en meedoen met patiënt- en naastenparticipatie?
Ja dat kan, vanaf 6 mei is dit mogelijk voor alle opgenomen patiënten. Ga hierover in gesprek met de verpleegkundige. Heeft u de Mijn Antonius-app nog niet? Download deze dan alvast zodat u direct toegang hebt tot ‘Mijn opname’.
Wat moet ik doen om bij een opname ook mee te doen met patiënt- en naastenparticipatie en ‘Mijn opname’?
Als een opname nodig is, krijgt u via Mijn Antonius een vragenlijst. Dit gebeurt nadat de opname is gepland en binnen twee weken voor het opnamegesprek bij de afdeling Voorbereiding Opname. Via deze vragenlijst kunt u laten weten of en hoe u en uw naasten betrokken willen worden bij de zorg.
Heeft u Mijn Antonius al, maar gebruikt u de Mijn Antonius-app nog niet? Dan is handig als u de Mijn Antonius-app op uw telefoon of mobiele device hebt staan, zodat u deze direct bij de hand heeft. Lees hier hoe u dit doet.
U krijgt dan op de dag van opname automatisch toegang tot 'Mijn opname'. Wordt u via de Spoedeisende Hulp opgenomen, dan krijgt u vragenlijst daar, via ‘Mijn opname’.
Hoe weet ik dat ‘Mijn opname’ voor mij klaarstaat?
Als u wordt opgenomen op een verpleegafdeling, dan krijgt u op de dag van opname toegang tot Mijn opname in Mijn Antonius.
- U krijgt een e-mail of pushbericht waarin wij u vragen om tijdens uw opname de Mijn Antonius-app te gebruiken.
- Na inloggen in Mijn Antonius heeft u toegang tot 'Mijn opname'.
Patiënt- en naastenparticipatie
Kunnen mijn naaste en ik de afspraken over zorgtaken aanpassen? Hoe doe ik dat?
Dat kan natuurlijk. Bespreek dit met de verpleegkundige.
Mijn naaste wil heel graag participeren, maar ik heb dat eigenlijk liever niet? Wat doe ik?
Het is natuurlijk belangrijk dat u zich comfortabel voelt bij de hulp van uw naaste(n). Wilt u liever geen zorg van uw naaste? Bespreek dit dan met de verpleegkundige. Weet ook dat wij altijd uw toestemming vragen voor de vervolgafspraken over het meehelpen bij de zorg.
Ik heb geen tijd om mee te helpen en zorgtaken uit te voeren? Heeft dat nadelige gevolgen voor mijn opgenomen naaste?
Nee, uiteraard niet. Als u niet kunt helpen, krijgt uw naaste de benodigde zorg van de verpleegkundige.
Hoeveel naasten kunnen helpen bij 1 patiënt?
U en uw naasten bepalen samen wie betrokken zijn bij uw zorg, maar niet iedereen kan tegelijkertijd aanwezig zijn. Om de rust op de afdeling en de rust voor andere patiënten te bewaren, is het belangrijk dat u zich houdt aan de bezoektijden- en afspraken. Deze vindt u op het kaartje dat u bij opname van de verpleegkundige krijgt.
Is het in uw geval noodzakelijk om hiervan af te wijken, overleg dit dan vooraf met de verpleegkundige op de afdeling. Deze kan inschatten wat passend is voor u als patiënt en de afdeling.
Ben ik verplicht om zorgtaken uit te voeren voor mijn naaste?
Nee, dit is niet verplicht. Als u niet kunt of wilt helpen bij zorg voor uw naaste, dan geeft de verpleegkundige deze zorg.
Ik ben als naaste veel en lang in het ziekenhuis. Kan ik mee-eten of drinken?
Jazeker, dat is mogelijk. Lees hier hoe dit werkt en welke kosten hieraan zijn verbonden.
Hoe zit het met parkeren als ik help bij de zorg voor mijn naaste?
Voor naasten die veel en lang in het ziekenhuis zijn, is er een regeling. De verpleegkundige kan u vertellen hoe dit werkt.
Hoe zit het met de aansprakelijkheid, als ik of mijn naaste iets beschadig?
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Als u en uw naasten meehelpen en eigen spullen of spullen van het ziekenhuis gebruiken, kan het zijn dat er per ongeluk iets beschadigt. Het is daarom handig om vooraf te controleren of deze schade door uw WA-verzekering wordt gedekt.
Mijn opname
Ik wil Mijn Antonius en ‘Mijn opname’ wel gebruiken, maar ik vind het ingewikkeld. Wie kan mij helpen?
Wij helpen u graag en doen dit op verschillende manieren:
- De Mijn Antonius Helpdesk staat u graag te woord, via telefoon en e-mail.
- Bent u in het ziekenhuis, dan kunt u bij de Centrale Receptie terecht met uw vraag.
- Heeft u nog niet zoveel ervaring met mobiele telefoons, apps en Mijn Antonius en heeft u wat meer hulp nodig? Dan helpen de vrijwilligers van het Informatiepunt Digitale overheid u graag met het installeren van de Mijn Antonius-app en uw vragen hierover.
De contactgegevens en openingstijden vindt u hier.
Op welk apparaat gebruik ik ‘Mijn opname’?
U gebruikt ‘Mijn opname’ op uw eigen telefoon of tablet.
Kan ik ‘Mijn opname’ op alle telefoons gebruiken?
U gebruikt ‘Mijn opname’ via de Mijn Antonius-app. De Mijn Antonius-app is te gebruiken op android en apple apparaten.
Moet ik iets doen om 'Mijn opname' op mijn telefoon te installeren?
- Heeft u de Mijn Antonius-app al? Dan hoeft u niets te doen. U krijgt op de dag van uw opname via Mijn Antonius automatisch toegang tot Mijn opname.
- Heeft u de Mijn Antonius-app nog niet? Installeer deze dan voor uw opname op uw telefoon. Hier leest u hoe u dit doet.
- Gebruikt u Mijn Antonius nog niet? Activeer dan uw toegang. Hier leest u hoe u dit doet.
Ik heb een vraag over een functionaliteit in ‘Mijn opname’? Waar kan ik terecht?
- Meer uitleg over de functionaliteiten vindt u op de pagina Mijn opname in Mijn Antonius.
- Op de verpleegafdeling zijn er handleidingen voor ‘Mijn opname’ beschikbaar.
- Komt u er niet uit? Dan kunt u terecht bij de Mijn Antonius Helpdesk.
Ik wil een naaste graag toegang geven tot Mijn Antonius en/of 'Mijn opname'? Hoe doe ik dat?
U kunt een naaste gemachtigde toegang geven tot Mijn Antonius en 'Mijn opname'. Hier leest u hoe u dit doet.