Behandelingen & onderzoeken

Inwendig onderzoek bij gynaecologische klachten

Wanneer u met gynaecologische klachten naar de gynaecoloog gaat, onderzoekt de arts u in veel gevallen lichamelijk. Vaak hoort hier ook een inwendig onderzoek bij.

Tijdens het onderzoek kijkt de gynaecoloog met de spreider (eendenbek/speculum) in de vagina en naar de baarmoedermond. Ook voelt de gynaecoloog met één of twee vingers inwendig naar de baarmoeder, de eileiders en de eierstokken.

Meer over inwendig onderzoek bij gynaecologische klachten

Veel vrouwen zien op tegen dit inwendig onderzoek. Hoewel ongemakkelijk, is het onderzoek zelf vrijwel pijnloos. Ook duurt het onderzoek maar kort. Bent u erg nerveus? Vertel dit dan gerust aan de gynaecoloog.

Lege blaas

Het is prettig de als blaas leeg is bij dit onderzoek. Ga daarom kort voor het onderzoek naar het toilet om goed uit te plassen.

U hoeft niet nuchter te zijn. U mag dus gewoon eten en drinken.

Menstruatie

Dit onderzoek is tijdens de menstruatie mogelijk. Wel kan het dan soms wat langer duren of lastiger verlopen omdat het moeilijker zichtbaar is.

Kleding

Trek makkelijk zittende kleding aan, die u eenvoudig uit- en aan kunt trekken.

Mijn Antonius-account aanmaken

Mijn Antonius is het beveiligde online patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis. Heeft u nog geen account? Dan is het handig als u er een aanmaakt. Op onze webpagina Mijn Antonius leest en ziet u hoe u dit eenvoudig doet.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor het onderzoek? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling of polikliniek waar het onderzoek plaatsvindt.

Het onderzoek

De gynaecoloog bespreekt voor het onderzoek de aanleiding voor uw bezoek en vraagt onder andere naar uw klachten, uw gezondheid en naar de vragen en/of zorgen die u heeft. Ook legt de gynaecoloog uit wat er gaat gebeuren.

Daarna volgt het onderzoek.

U neemt plaats op de onderzoekstafel. De gynaecoloog brengt een spreider (eendenbek/speculum) naar binnen om de vagina en de baarmoedermond te bekijken. Zonodig maakt hij een uitstrijkje of neemt een kweek af. Hier voelt u meestal weinig van. Daarna wordt de spreider weer verwijderd.

Voor het onderzoek van de inwendige geslachtsorganen (baarmoeder, eileiders, eierstokken) brengt de gynaecoloog één of twee vingers in de vagina (ook wel het vaginale toucher genoemd).  Met de andere hand voelt hij op uw buik. Op deze manier kan de gynaecoloog de ligging en grootte van de baarmoeder en de eierstokken beoordelen. Dit onderzoek doet in de regel geen pijn, maar u kunt het wel als ongemakkelijk ervaren.

Inwendige echo

Na het inwendige onderzoek maakt de gynaecoloog meestal nog een inwendige echo, om de eierstokken en de baarmoeder te beoordelen. Bij een inwendige echo brengt de gynaecoloog een echoapparaatje in de vagina. Via geluidstrillingen brengt dit apparaatje de vrouwelijke geslachtsorganen in beeld. Dit onderzoek is niet pijnlijk.

Uitwendig onderzoek geslachtsorganen

Naast het inwendig onderzoek zal de gynaecoloog vaak ook een uitwendig onderzoek doen. Hierbij bekijkt de gynaecoloog de huid rond de vagina, de schaamlippen en clitoris. Ook let de gynaecoloog op kleur, de beharing, en eventuele zwellingen of afwijkingen.

Duur onderzoek

Het onderzoek duurt gemiddeld 5 tot 15 minuten.

Nazorg

De uitslag

De gynaecoloog bespreekt met u wat zijn/haar bevindingen zijn en of verder onderzoek en/of behandeling nodig is.

Naar huis

U kunt na dit onderzoek direct weer naar huis.

Expertise en ervaring

De gynaecologen en fertiliteitsartsen van het St. Antonius Ziekenhuis hebben veel ervaring met de behandeling van gynaecologische klachten zoals menstruatie- en overgangs- en seksuele problemen. Er zijn speciale spreekuren voor vrouwen met schaamlipaandoeningen en voor zwangere vrouwen met psychiatrische problemen.
Voor bekkenbodemklachten, vruchtbaarheidsproblemen en geboortezorg bieden wij u de beste zorg in onze behandelcentra.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.

De Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie: www.nvog.nl