Wondlekkage na een knie- of heupoperatie - Thuismonitoring
Bij een wondlekkage na een knie- of heupoperatie willen wij uw gezondheid extra in de gaten houden via Thuismonitoring. Dit betekent dat u thuis gegevens over uw gezondheid aan ons doorgeeft met behulp van de Thuismeten-app.
Op deze pagina snel naar
Waarom thuismonitoring?
Met deze manier van thuismonitoring kunt u naar huis, ook als de wond nog een beetje lekt. Zo hoeft u minder lang in het ziekenhuis te blijven en kunt u thuis verder herstellen.
Waaruit bestaat thuismonitoring bij wondlekkage na een knie- of heupoperatie
Als u kiest voor thuismonitoring, verwachten we van u dat u vragen(lijsten) via de Thuismeten-app beantwoordt en de informatie uit de app leest. De app bestaat uit de volgende onderdelen:
- Iedere ochtend geeft u uw temperatuur door
- U beantwoordt een vraag over wondlekkage
Het is belangrijk dat u iedere dag een nieuwe pleister op de wond plakt. Zo kunt u goed zien hoe erg de wond nog lekt. Zo nodig vragen we u om een foto te maken van de wond.
Als het nodig is, neemt de thuismonitoring contact met u op. Vijf dagen na de operatie wordt er altijd contact met u opgenomen. Als de wond dan niet meer lekt, stopt de thuismonitoring. Lekt de wond nog wel, dan krijgt u een afspraak op de polikliniek. Voor deze afspraak laat u eerst bloed prikken. Ook dan stopt de thuismonitoring.
Zo installeert u de app Thuismeten
- U krijgt een e-mail van het St. Antonius Ziekenhuis op het e-mailadres dat u heeft opgegeven. Ziet u de e-mail niet meteen? Kijk dan in uw spam of ongewenste e-mail.
- Download de app ‘Thuismeten’ (Luscii) op uw telefoon of tablet in de App Store of Google Play.
- Open de app en vul uw gebruikersnaam in die in de e-mail staat. Daarna krijgt u een e-mail met een controlecode. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
- De thuismonitoringsverpleegkundige neemt telefonisch contact met u op om te vragen of de installatie van de app is gelukt en om eventuele vragen te beantwoorden.
Let op: U krijgt meldingen via de app, bijvoorbeeld als u een vragenlijst moet invullen of iets moet lezen. Zorg er daarom voor dat meldingen via e-mail of pushberichten aanstaan. Hoe u dat instelt, verschilt per telefoon of tablet. Kijk hiervoor in de handleiding.
My Mobility-app
U heeft voor de operatie toegang ook gekregen tot de My Mobillity-app. In deze app vindt u veel informatie over de operatie en het herstel hiervan. Het is de bedoeling dat u de Thuismeten-app en de My Mobility-app naast elkaar gebruikt.
- De My Mobility-app gebruikt u voor informatie en adviezen voor en na de operatie.
- De Thuismeten-app gebruikt u voor het invoeren van metingen of voor vragen over uw wondlekkage.
Temperatuur meten
Gebruik uw eigen thermometer. Raadpleeg zo nodig de gebruiksaanwijzing.
Foto van de wond maken
Het kan zijn dat wij u vragen om een foto van de wond te maken als de wondlekkage blijft aanhouden. Deze foto gebruiken wij om te beoordelen hoe het gaat met de wond.
Zo maakt u de foto:
- Haal de pleister van de wond af.
- Zorg voor voldoende licht.
- Zorg dat de foto scherp is.
- Neem voor de zekerheid meer dan één foto (U kunt de foto's ná het invoeren in de app weer verwijderen van uw telefoon)
- Plak een schone pleister op de wond als u klaar bent.
Als u meer klachten krijgt
Bij toename van roodheid en/of zwelling rondom het operatiegebied, doet u het volgende:
- Meet uw temperatuur en registreer deze in de app. Een extra meting kunt u toevoegen via het kopje 'Zelfzorg'
- Maak een foto van de wond zonder pleister en voeg deze toe aan de app, via het kopje 'Zelfzorg'.
- Zijn uw klachten zeer hevig en kunnen deze niet wachten tot morgen, neem dan contact met ons op (zie ‘Contact opnemen’).
Contact opnemen
Uw vraag heeft spoed
Bij levensbedreigende klachten belt u 112.
Uw vraag heeft geen spoed
- U stuurt een bericht in de Thuismeten-app via ‘Berichten’. Wij nemen binnen één werkdag contact met u op: telefonisch of via de app.
- U kunt ook telefonisch contact opnemen met team Thuismonitoring: 088 320 43 60. Wij zijn elke dag bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 12.30 tot 17.00 uur. Buiten deze tijden belt u de huisartsenpost. Bij levensbedreigende klachten belt u 112.
U heeft een technische vraag over de Thuismeten-app:
U belt Luscii Support: 085 130 58 51. Dit is de leverancier van de Thuismeten-app. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Vergoeding van uw zorg
Het beoordelen van uw gegevens via thuismonitoring is onderdeel van uw zorg door het ziekenhuis. Thuismonitoring wordt vergoed vanuit de basisverzekering, maar kan gevolgen hebben voor uw eigen risico. Heeft u vragen hierover, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.