Aandoeningen Orthopedie

Artrose van de knie (slijtage)

Bij artrose van de knie verandert het kraakbeen in het kniegewricht. Dit kan veel klachten geven, zoals pijn en stijfheid.

Normaal gesproken kan een kniegewricht soepel buigen, draaien en strekken. Om hiervoor te zorgen, zijn de botuiteinden van het bovenbeen en onderbeen bekleed met kraakbeen. Bovendien bevat het kniegewricht vloeistof die de botuiteinden ‘smeert’ en helpt bij het opvangen van schokken.

Meer over artrose van de knie

Bij artrose, dus aantasting van de kraakbeenlaag, komt het onderliggende bot gedeeltelijk bloot te liggen en kan het kraakbeen zelfs helemaal verdwijnen. Hierdoor kunnen de botten over elkaar schuren en dat veroorzaakt veel pijn. Het bot wordt breder aan de randen en het gewricht wordt dikker. De binnenkant van het gewricht is met slijmvlies bekleed. Bij artrose  kan dit slijmvlies chronisch ontstoken zijn, waardoor er zwelling van de knie kan onstaan.

Oorzaken

Artrose van de knie ontstaat vaak door ouderdom. Maar ook overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld werk of sport kunnen oorzaken zijn. Daarnaast kan erfelijkheid of overgewicht een rol spelen. Artrose van de knie is één van de meest voorkomende oorzaken voor invaliditeit onder ouderen. Het risico op invaliditeit is zelfs vergelijkbaar met het risico op invaliditeit als gevolg van hart- en vaataandoeningen.

Wat vergroot de kans op artrose van de knie?

• Chronische belasting, zoals zwaar lichamelijk werk of intensief sporten.
  • Overgewicht speelt een belangrijke rol bij artrose van de knie omdat deze extra zwaar belast wordt.
  • In beschadigde gewrichten, bijvoorbeeld door ongelukken of sportblessures, kan eerder artrose ontstaan.
  • De snelheid waarmee artrose zich ontwikkelt is tot op zekere hoogte erfelijk. Uiteindelijk krijgt bijna iedereen tijdens het ouder worden te maken met artrose.
  • Bij artrose speelt ook een lichte ontstekingsreactie van het lichaam een rol. Deze ontstekingsreactie versnelt de afbraak van gewrichtskraakbeen.

Soorten

Er zijn twee vormen van artrose: primaire en secundaire artrose.

Primaire artrose

Als artrose geen aanwijsbare oorzaak heeft noemen we dit primaire of idiopatische artrose. Hieronder valt ook de artrose die optreedt bij veroudering.

Secundaire artrose

Dit is artrose die veroorzaakt wordt door een onderliggende oorzaak, zoals een ongeluk of aangeboren scheefstand van de knie. Of als bijvoorbeeld het ene been langer is dan het andere been en de knieën niet gelijkmatig belast worden.

Bij het ouder worden is artrose eigenlijk een normaal proces. Door belasting (door onder andere het eigen lichaamsgewicht) wordt er steeds meer kraakbeen afgebroken en steeds minder kraakbeen aangemaakt. Daarbij ontstaan aan de randen van het gewricht vaak botuitsteeksels, ook wel osteofyten genoemd.

Onderzoeken

Om vast te stellen of u artrose aan uw knie heeft, zijn meerdere onderzoeken mogelijk. De diagnose wordt gesteld aan de hand van de klachten en verschijnselen. Artrose is moeilijk vast te stellen als de slijtage van het kraakbeen nog oppervlakkig is.

Een mogelijk onderzoek is het maken van een röntgenfoto. Daarnaast is artrose goed vast te stellen met behulp van een kijkoperatie (artroscopie).

Behandelingen

Helaas bestaat er geen genezing voor artrose van uw knie. Wel zijn er behandelingen die klachten als gevolg van artrose verminderen. Deze behandelingen zijn gericht op het verlichten van de pijn en het blijven gebruiken van uw knie.

Er zijn niet operatieve behandelmethoden waarbij de klachten op verschillende manieren worden bestreden zoals het gebruik van voedingssupplementen of pijnbestrijden met behulp van medicijnen. Daarnaast is het mogelijk uw knie te vervangen door een prothese (kunstknie). Deze knieoperatie is volledig afgestemd op uw behoeften. Zo zullen we niet uw hele knie vervangen als dat niet nodig is, maar is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een halve knie te vervangen.

Expertise en ervaring

Bij het St. Antonius Ziekenhuis bent u in goede handen.Als u een onderzoek, behandeling of ingreep aan uw knie moet ondergaan, bieden wij u hoogwaardige, orthopedische zorg. Daarbij werken onze orthopeden nauw samen met verschillende afdelingen binnen het ziekenhuis, zoals de afdeling Fysiotherapie, Neurologie, Neurochirurgie en Reumatologie. Bovendien streven wij naar korte lijnen met uw huisarts en fysiotherapeut.

Achmea kwaliteitsziekenhuis

knieprotheses in 2019

Wetenschappelijk onderzoek

Consultkaart

Op de website Consultkaart.nl vindt u de consultkaart Artrose in de knie. Dit is een keuzehulp voor patiënten en artsen met daarop verschillende behandelopties.