Behandelingen & onderzoeken Spatadercentrum

Duplexonderzoek bloedvaten buik, armen of benen

Bij een duplexonderzoek van de bloedvaten (aders en slagaders), worden de bloedvaten op een beeldscherm zichtbaar gemaakt met behulp van onhoorbare geluidstrillingen. Ook wordt de snelheid gemeten waarmee het bloed door de bloedvaten stroomt.

Met behulp van dit onderzoek kunnen we eventuele afwijkingen aan de bloedvaten van armen, benen of uw buik (bijvoorbeeld de darm- of nierslagaders) opsporen.

Voorbereiding op uw polibezoek

Een goede voorbereiding is voor u en voor ons belangrijk. Ons animatiefilmpje Voorbereiding op uw afspraak bij de polikliniek toont hoe u zich goed voorbereidt op uw afspraak en wat u kunt verwachten van uw afspraak.

Eten en drinken

Bij onderzoek van de darmslagaders

Als u komt voor een onderzoek van de darmslagaders is het de bedoeling dat u nuchter naar het ziekenhuis komt. Dat betekent dat u op de dag van het onderzoek niets meer mag eten en drinken (minimaal 4 uur van tevoren). Alleen een slokje water voor het innemen van medicijnen mag wel.

Bij onderzoek van armen en/of benen

Als u komt voor een onderzoek van de bloedvaten van uw armen en/of benen zijn er geen specifieke voorbereidingen nodig en kunt u gewoon eten en drinken voor het onderzoek.

Heeft u een onderzoek van de benen, dan raden wij u juist aan om voor het onderzoek goed te eten. U staat namelijk enige tijd tijdens het onderzoek. Goed eten van tevoren voorkomt dat u duizelig wordt.

Mijn Antonius-account aanmaken

Mijn Antonius is het beveiligde online patiëntenportaal van het St. Antonius Ziekenhuis. Heeft u nog geen account? Dan is het handig als u er een aanmaakt. Op onze webpagina Mijn Antonius leest en ziet u hoe u dit eenvoudig doet.

Afzeggen

Bent u verhinderd voor het onderzoek? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten. Neem hiervoor telefonisch contact op met de afdeling of polikliniek waar het onderzoek plaatsvindt.

Onderzoek

Melden

• Het onderzoek vindt plaats op de Klinische Neurofysiologie/Vaatfunctie
  • We halen u op in de wachtruimte en begeleiden u vandaar naar de onderzoekskamer.

Onderzoek

• Afhankelijk van de bloedvaten die onderzocht worden gebeurt het onderzoek in staande of liggende houding. Het kan ook zijn dat u gevraagd wordt om tijdens het onderzoek een paar keer van houding te veranderen.
  • De laborant vraagt u het lichaamsdeel dat onderzocht wordt vrij te maken van kleding.
  • Vervolgens brengt de laborant een beetje gel aan op uw huid. Dit is nodig voor de goede geleiding van de geluidsgolven.
  • Met een ‘geluidskop’ (een soort microfoon die geluidsgolven uitzendt en weer opvangt)beweegt de laborant over de gel en uw huid heen. Hier voelt u over het algemeen weinig van, maar als het gaat om bloedvaten die dieper in de buik liggen wordt soms wat steviger met de geluidskop op de buik gedrukt.
  • Ondergaat u een duplexonderzoek van uw benen, dan vraagt de laborant(e) u tijdens het onderzoek om bepaalde instructies op te volgen (bijvoorbeeld om op de handrug te blazen). Ook knijpt de laborant(e) in uw voeten en/of kuiten, waarmee wordt nagegaan of de kleppen in de aders in uw benen goed werken.
  • Tijdens het onderzoek kunt u een kloppend geluid horen. Dit is het stromen van het bloed door uw bloedvaten.
  • Na afloop van het onderzoek verwijdert de laborant de gel van uw huid.
  • U kunt u vervolgens weer aankleden en naar huis gaan.

Duur onderzoek

Meestal duurt het onderzoek 30 tot 60 minuten.

Nazorg

Uitslag

Over de uitslag van het onderzoek doet de laborant geen mededelingen. Die hoort u van uw arts op uw eerstvolgende afspraak. De uitslag van bepaalde onderzoeken kunt u na 2 weken ook inzien in uw eigen dossier via Mijn Antonius.

Vragen

Heeft u vragen over dit onderzoek, dan kunt u contact opnemen met Klinische Neurofysiologie. Onze openingstijden zijn van 08.00 tot 16.30 uur en op locatie Woerden van 08.30 tot 17.00 uur. U kunt ons bereiken via T 088 320 41 00.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.