Behandelingen & onderzoeken

Tracheotomie op de Intensive Care

Het woord ‘tracheotomie’ is afgeleid van het Latijnse ‘tracheo’ en ‘tomie’. Tracheo betekent ‘luchtpijp’ en’ tomie’ betekent ‘een opening maken’. Dit geeft precies aan wat er gebeurt: via de hals wordt een opening in de luchtpijp gemaakt.

Door deze opening wordt een klein plastic buisje (tracheacanule) in de luchtpijp geschoven. Zo ontstaat een kunstmatige verbinding tussen de luchtpijp en buitenlucht: het tracheostoma. De tracheacanule is een alternatief voor een tube (spreek uit ‘tjoeb’). Een tube is een buisje dat doorloopt tot in de luchtpijp door de mond.

Meer over tracheotomie op de intensive care

De onderstaande tekening geeft de ligging van een tracheacanule weer.

Illustratie van de ligging van een tracheacanule

Voor- en nadelen tracheacanule

De voordelen van een tracheacanule ten opzichte van een tube zijn:

• Minder irritaties. Een tube door de mond veroorzaakt irritatie in de mond en keel.
  • Er zijn betere mogelijkheden voor mondhyiëne.
  • U kunt makkelijker slijm ophoesten door de verkorte ademweg.
  • In de fase van ontwenning van de ademhalingsmachine (weanen, spreek uit ‘wienen’) bestaat de mogelijkheid tot het geven van een spreekcanule. Met deze canule is deels ademen via de normale ademweg mogelijk. Hierdoor kunt u ook praten. De logopedist komt hiervoor ook bij u langs.
  • U mag eten en drinken wanneer u goed wakker bent en kunt slikken. Dit is alleen toegestaan als uw toestand dat toelaat. Bij een tube is dit niet mogelijk. De tube loopt namelijk tussen de stembanden door en kan deze bij slikbewegingen beschadigen. De tracheacanule ligt onder de stembanden. Beschadiging van de stembanden door slikbewegingen is daardoor onmogelijk.

De nadelen van een tracheacanule ten opzichte van een tube zijn:

• De eerste dagen kan een tracheacanule irriteren of pijnlijk aanvoelen in de hals.
  • Direct na de ingreep kan er wat bloed meekomen bij het ophoesten. Dit komt vaak voor. U hoeft zich geen zorgen hierover te maken.
  • Er blijft een (klein) litteken in de hals achter.

Voorbereiding

Het plaatsen van de canule wordt altijd besproken met de contactpersoon en als dit mogelijk is met de patiënt zelf.

Behandeling

Operatie

Voor het maken van de opening is een kleine operatie nodig, waarvoor u onder volledige narcose wordt gebracht. Dat betekent dat u in slaap wordt gebracht en dus niets meekrijgt van de ingreep. De ingreep vindt meestal plaats op de IC, maar kan ook op de operatiekamer plaatsvinden.

Duur ingreep

De ingreep duurt ongeveer 45 minuten.

Herstel van de normale ademweg

Als u weer door uw mond en neus heeft leren ademen, krijgt u een andere canule. Hierop kan geen beademingsmachine meer worden aangesloten. Wel kan nog slijm via de canule worden weggezogen. Vervanging van de canule is een eenvoudige handeling die nauwelijks belastend is.

De canule wordt verwijderd als u weer zelfstandig kunt ademen. Het gaatje wordt afgeplakt, waarna het vrij snel helemaal dichtgroeit. De normale ademweg is weer hersteld.

Nazorg

De IC-patiënt ligt standaard aan de monitor, zodat alles in de gaten kan worden gehouden. Daarnaast wordt extra gecontroleerd op bloedverlies in de trachea. Eten en drinken is afhankelijk van de verdere toestand van de patiënt.

Veilige zorg in het ziekenhuis

In het St. Antonius Ziekenhuis staat veiligheid voorop. Onze medewerkers doen er alles aan om uw bezoek aan het ziekenhuis zo goed mogelijk te laten verlopen. Help ons a.u.b. om goed voor u te zorgen door ons te vertellen:

• Welke medicijnen u gebruikt.
  • Of u allergieën heeft.
  • Of u (mogelijk) zwanger bent.
  • Als u iets niet begrijpt.
  • Wat u belangrijk vindt.
  • Als u iets ziet wat niet schoon is.

Bereid uw gesprek met uw zorgverlener goed voor. Voor tips: Begin een goed gesprek

Op de website van de Nederlandse Patiëntenfederatie leest u meer over hoe u zelf kunt bijdragen aan veilige zorg.